Wednesday, December 31, 2008

..::BERJUTA BATU JAUHNYA::..

Menghadapi kejang perut, cirit-birit dan muntah-muntah. Sendirian. Di tengah malam. Tanpa dapat tidur.

Membuatkan saya rasa.

"Deng!!"

Tuesday, December 30, 2008

..::WALAUPUN RINGAN TAK ADA ORANG NAK TOLONG JINJING::..

Saya tinggal di kampung. Kampung yang masih tebal pengamalan tradisi gotong-royongnya. Terutama sekali berkaitan kenduri-kendara. Kenduri kahwin khususnya. Walaupun sekarang ini sudah ramai yang mula menggunakan khidmat katerer.

Semalam saya meraikan majlis resepsi sepupu. Di dewan. Bagi masyarakat setempat (kampung), majlis perkahwinan di dewan agak.. mungkin boleh dikatakan janggal. Apatah lagi jika dibuat di hotel.

Maka, bermula dari dalam perjalanan sehingga ke waktu makan di meja, topik perbualan dengan adik beradik ialah bagaimanakah majlis saya nanti dan di manakah lokasinya. Tentu saja ia menjadi topik dan isu kerana saya seorang sahaja yang masih solo.

Melihat kepada mahu meringankan kerja dan memudahkan capaian, mungkin majlis di dewan jadi pilihan. Senang kawan-kawan mahu datang, berbanding jika dibuat di kampung yang jauh ke dalam. Nanti ada pula kawan yang tanya, jalan ke rumah saya sudah berturap atau masih jalan tanah merah yang berlopak-lopak. Bimbang nanti kereta yang mahal cedera kerana asyik terlanggar lopak.

Abang ipar saya mencadangkan agar diadakan majlis pada waktu malam. Di dewan juga. Katanya sekarang ni orang kampung semua sudah punya kereta, jadi tidak susah jika mahu ke majlis itu. Adik saya kata, buat di dewan dan jemput kawan-kawan sahaja. Mungkin kawan-kawan yang kita suka sahaja. Ha ha ha.. Tak perlu jemput orang kampung. Itu memang cadangan yang keji.

Mak pula memang menentang sekeras-kerasnya cadangan mahu adakan majlis di dewan tak kira siang atau malam. Atau cadangan jemput kawan-kawan sahaja. Apa tidaknya, majlis adik saya 2 tahun lalu yang menggunakan khidmat katerer walaupun kenduri masih di kampung pun sudah menjadi isu, inikan pula jika majlis dibuat di dewan. Mak tak sanggup nak hadapi situasi begitu. Jadi buah mulut orang kampung. Yang bermati-matian mahu bergotong royong walaupun sudah dimaklumkan ia adalah untuk menyenangkan mereka. Dan tentu sekali untuk memudahkan kami adik beradik yang walaupun ramai tapi tinggalnya jauh-jauh. Tiada siapa yang nak mengepalai segala mesyuarat persediaan kenduri sejak arwah ayah meninggal. Belum lagi segala perkara sebelum dan selepas kenduri yang perlu dibereskan. Bukan menolak amalan bergotong royong sebaliknya itu majlis kita dan kita tuan rumah. Tentu ada sebab kenapa kita mahu gunakan khidmat katerer.

Tapi, itulah kampung saya. Kampung yang masih kuat mengamalkan tradisi bergotong royong. Terutama sekali berkaitan kenduri kendara.

Cuma. Sebelum perbincangan diteruskan dengan lebih lanjut, sila tanya pada diri sendiri.

Bila majlisnya tu? Ha ha ha

Monday, December 29, 2008

..::TIADA SEMPADAN MASA::..

Menjawab kepada persoalan Ajid. Di dalam entry terdahulu. Adakah ini blog saya.

Ya, ini memang blog saya. Atau nama sebenarnya Noor Hanida Shaari.

Mungkin setelah sekian lama Ajid tidak menjengah ke blog saya. Dan sesekali menjengah dia merasakan bahawa ada sesuatu yang berbeza di sini. Apa yang saya tafsirkan Ajid rasa ada perbezaan dari segi gaya penulisan blog ini. Mungkin.

Sebagai manusia, sebagai insan, kita perlu berhijrah. Setiap masa. Setiap hari. Sepanjang tahun. Selagi ada hayat.

Ini. Penghijrahan saya sebagai seorang penulis blog. Sejak mula menulis pada tahun 2004. Seiring dengan bertambahnya usia. Saban tahun. Dengan rasa tanggungjawab yang ada dalam diri.

Saya mengambil pendekatan bahawa, apa yang kita tulis dibaca oleh segenap lapisan masyarakat. Tidak kira usia, agama dan bangsa. Yang kita kenal ataupun tidak. Ia secara tidak langsung mencerminkan siapa diri kita. Bagaimana personaliti kita. Dengan siapa kita bergaul. Apa perspektif kita terhadap persekitaran, isu semasa atau peristiwa yang kita alami.

Itu yang saya mahu lakukan. Jadi lebih bertanggungjawab. Matang. Dan tentu saja positif.

Tapi, saya tetap tidak menolak pendapat bahawa blog adalah hak idividu. Terpulang kepada tuan empunya bagaimana mahu blog mereka terpamer. Terpulang juga kepada siapa yang mahu membacanya. Jika tidak berkenan sila tinggalkan laman berkenaan.

Mudah.

Sehingga itu, Selamat Tahun Baru 1430 Hijrah. Semoga tahun mendatang lebih baik daripada tahun sebelumnya.

Wednesday, December 24, 2008

Sebenarnya ada banyak perkara mahu saya ceritakan dalam blog ini. Tentang yang lepas. Tentang semasa. Mungkin juga tentang masa akan datang.

Tapi, capaian internet sangat lemah. Ia betul-betul menguji kesabaran saya. Bukan setakat untuk kemaskini blog (ha ha ha) malah mahu semak email pun tidak boleh. Jika mahu muat-naik gambar, apatah lagi. Jalur lebar yang saya gunakan pun sudah tidak lebar capaiannya. Entah di mana masalahnya.

Esok saya akan pulang ke kampung. Lagi. Kebetulan mak saya ada di sini. Datang selepas Aidil Adha tempohari. Sekarang mahu hantar beliau pulang. Kebetulan juga sepupu saya akan berkahwin pada hujung minggu. Dan juga beberapa jemputan lagi yang saya terima untuk majlis di sekitar kampung. Jadi bolehlah saya hadir. Sementara bercuti. Tapi saya tidaklah bercuti panjang sehingga tahun hadapan. Cuma bercuti sehingga Awal Muharram. Kemudian bekerja semula dan cuti semula.

Bercakap tentang Awal Muharram, apa azam dan penghijrahan kita untuk tahun baru?

Tuesday, December 23, 2008

..::DIBERI BETIS MAHU PAHA::..

Sejak Oktober 2008, seluruh rakyat Malaysia menikmati kemudahan elektrik percuma bagi penggunaan RM20.00 ke bawah. Dan. Bagi penduduk Selangor yang menggunakan meter air individu juga diberikan kemudahan air percuma bagi penggunaan di bawah 20 meter cubic.

Saya. Tidak dapat air percuma. Walaupun saya tinggal di Selangor. Kerana saya bukan pengguna meter individu. Saya berkongsi dengan ramai orang. Bukan sahaja meter air, malah lantai, dinding dan bumbung juga berkongsi.

Tapi, tentu sahaja saya dapat menikmati kemudahan elektrik percuma. Penggunaan elektrik saya hanya sekitar RM11.00 setiap bulan. Ternyata, saya memang pengguna bijak. Apa tidaknya, kipas angin adalah hiasan semata-mata dan hanya akan berfungsi jika saya menerima tetamu. Itu belum lagi jika saya perlu bekerja siang malam sepanjang minggu. Pasti bila balik rumah saya hanya ingat mahu tidur saja.

Saya. Tidak berapa kisah jika diberi percuma atau pun berbayar. Tapi jika sudah beri tentu saja kita terima dengan hati yang terbuka. Ha ha ha..

Dan. Kemudahan percuma yang dinikmati ini telah menjadikan kakak saya seorang yang begitu obses. Sehinggakan setiap hari dia akan memeriksa meter dan monitor penggunaan elektrik beliau. Jika diukur sehingga tarikh bil akan keluar (sekitar 11 - 13 haribulan setiap bulan), dan penggunaannya sudah hampir mencecah RM20.00, beliau akan mula mengurangkan aktiviti yang akan menggunakan tenaga elektrik. Seperti menonton TV. Lalu, dia akan habiskan masa di rumah dengan tidur.

Baru-baru ini pada satu pagi, saya terima sms daripada beliau bertanyakan sama ada saya sudah terima bil elektrik atau tidak. Dia mula risau kerana tidak pernah terima bil lewat daripada 20hb sedangkan hari itu sudah 22hb. Dan jika diukur sehingga tengah malam, penggunaan elektriknya akan melebihi RM20.00. Tidak habis pagi, petang itu dia sms lagi. Cerita tentang kerisauan. Mungkin petugas TNB sudah datang baca meter tetapi bil itu mungkin diterbangkan angin. Pada jangkaan saya ia habis di situ. Rupa-rupanya sehingga malam dia masih sms kepada saya tentang bil elektrik.

Saya. Tak ada jawapan untuk segala kerisauannya itu. Cuma saya katakan padanya, memang dia kena makan pil selepas ini kerana mengalami anxiety disorder. Dan itu adalah penyakit yang sering dialaminya.

Kadang-kadang manusia ini memang. Sudah diberi betis mahu paha pula. Sudahlah air diberi percuma. Elektrik pun dikawal-kawal penggunaan agar tidak perlu dibayar. Mujur juga Astro itu mesti bayar, tanpa syarat. Jika tidak pasti ramai berebut mahu menikmati yang percuma. Dan. Itu lah rakyat Malaysia. Umumnya.

Monday, December 22, 2008

..::TAK TERCAPAI AKALMU::..

Capaian terhadap internet sangat lemah.

Dan. Membuatkan diri saya bertambah lemah.

Apa tidaknya, pada hari Ahad saya dan kawan-kawan sejabatan berhabisan di Hari Keluarga Kementerian. Sudahlah sejak seminggu bekerja sehingga malam. Badan yang tidak cukup rehat. Kemudian dipaksa pula dengan senaman dan aktiviti sukan yang setahun sekali baru dilakukan. Memang pancit. Bangun tidur sengal-sengal badan mula terasa.

Tapi, sekurang-kurangnya hilang sebentar tekanan kerja. Ini saja peluang yang ada. Jika tidak - selagi belum tutup mata: kerja, kerja, kerja.

Lihat saja hadiah yang dibolot kumpulan kami.



Semangat yang ada dalam diri setiap kami, membuatkan kumpulan lain jadi gerun. Jadi, kami bolot hampir keseluruhan acara sukaneka. Cuma, selalunya bila ada cabutan bertuah, saya memang kurang bertuah. Ahaks..

Friday, December 19, 2008

..::PERSONALITI::..

Sebenarnya saya mencari sesuatu maklumat dalam enjin carian. Ia menemukan saya kepada ini.

Dalam psikologi, personaliti ditakrifkan sebagai himpunan pola emosi, pemikiran dan perlakuan yang unik untuk seseorang dan tekal dengan masa.


* sumber:Wikipedia

Secara umumnya ciri-ciri personaliti seseorang individu dibahagikan kepada 5 sifat asas yang dikenali sebagai OCEAN iaitu:

* (O) OPENESS TO EXPERIENCE - Mempunyai sikap terbuka
* (C) CONSCIENTIOUSNESS - Mempunyai kesedaran
* (E) EXTROVENT - Bersifat sosial (suka bergaul)
* (A) AGREEABLE - Berpendapat sama (senang mencapai persetujuan)
* (N) NEUROTICISM - Bersifat neurotik (Mempunyai gangguan emosi)

Juga menemukan saya kepada laman kuiz ini. Terasa agak menarik untuk dicuba.

Lalu, ini keputusannya.

Congratulation!!
You have completed the Personality Quiz!
Your personality or temperament are based on the following scales: Introversion, Extroversion, Sensing, Feeling, Judging, Perceiving

Your personality maps as follows:
ESTJ: (E)Extroversion , (S):Sensing , (T):Thinking , (J):Judging .

This means you are more likely to be:
Life's natural administrators :Proverbial jack of all trades. Accountable, responsible, productive, results-oriented. Found in leadership positions in a cross section of professions, from law and medicine to education and engineering. When a job is to be done, a regulation established, a system implemented or an ongoing program evaluated, call on an ESTJ to manage it.


Oh, saya rasa personaliti saya seimbang. Ha ha ha.. Mungkin kerana saya bergaul dengan semua golongan yang datang dari pelbagai latar belakang bidang. Ahli keluarga saya juga memilih bidang-bidang yang berbeza. Maka sedikit sebanyak ia mempengaruhi pemikiran dan cara bertindak serta sesuatu keputusan yang diambil.

Saya juga cuba kuiz-kuiz lain yang terdapat dalam pautan laman berkenaan. Dalam salah satu kuiz, kita ditanya sekiranya kita adalah haiwan, haiwan apakah yang ingin kita jadi. Dari situ rupa-rupanya ia membawa kepada penilaian orang lain terhadap diri kita. Dan. Saya dipandang sebagai seorang yang bebas. Ha ha ha..

Apapun pada saya, seseorang itu mesti sentiasa positif. Ia adalah kunci kepada segala pengaruh dalam personaliti dan tindak tanduk kita.
..::LUNCH @ KRATHONG::..

Semalam. Saya ada urusan di sekitar Medan Mara dan Maju Junction. Kebetulan, ada seseorang telah mengajak saya untuk makan tengahari bersama-sama. Kebetulan juga, Kakitangan Awam sudah dapat gaji. Campur bonus pula. Jadi, tak kan mahu makan di Medan Selera saja, kan?

Restoran Krathong menjadi pilihan. Bagi yang tidak tahu, lokasi restoran ini ialah tapak bekas Restoran MejAku. Mungkin tidak ada 'ong', maka perniagaan tutup. Bagi yang tidak tahu lagi, ia terletak di tingkat satu, bersebelahan dengan F.O.S.

Suasana restoran itu agak nyaman sebenarnya. Cuma mungkin kerana kami datang ketika makan tengahari, jadi agak padat di situ. Hmm.. Menunya agak mengelirukan. Kerana semuanya di tulis dalam bahasa Thai. Tapi tak perlu risau, sesetengahnya ada terjemahan dalam Bahasa Inggeris.

Setelah menelaah menu, ini yang kami makan. Jus buah-buahan campuran yang saya pilih memang sedap.



Sebenarnya saya tak perasan hidangan yang saya pilih itu berlaukkan ayam yang digoreng bersama rebung. Saya tak pernah makan rebung. Tapi tak apalah. Asalnya saya mahu cuba makan tapi kawan saya itu menegah. Katanya kalau saya ada penyakit gatal, tak boleh makan rebung. Oh, saya memang ada penyakit gatal (walaupun tak makan rebung). Ha ha ha..

Sambil makan pelanggan dihiburkan dengan alunan muzik yang sungguh gemalai. Ini lah pemain piano. Sungguh tekun beliau.



Kesimpulannya, makanan di sini sedap. Harga berpatutan. Suasana restoran juga agak nyaman untuk anda makan sambil bersantai-santai. Dan. Oleh kerana juruwang memberi bil sambil menyebut "bang", maka apa yang kami makan dibayar oleh abang. Ha ha ha..

Thursday, December 18, 2008

..::SAMBIL MENYELAM KITA MINUM AIR::..

Hari Isnin dan Selasa yang lepas saya ke Genting Highlands. Kota keriangan katanya. Tapi tujuan asal ke sana adalah untuk bermesyuarat. Ha ha ha.

Bayangkan berada di kota keriangan, ketika musim cuti sekolah dan hujung tahun. Lobi hotel First World seperti keadaan di terminal lapangan terbang yang ditawan. Orang ramai melaut. Tak cukup kerusi, lantai jadi tempat duduk.

Mesyuarat sebenarnya pada hari Selasa pagi. Jadi, aktiviti pada petang Isnin adalah bebas. Saya dan beberapa orang kawan memilih untuk berjalan-jalan di dalam plaza sahaja. Oh, kebetulan juga sekarang ini sedang hangat berlangsung Jualan Jimat Malaysia. Maka segala butik barangan berjenama di dalam Plaza sedang hebat mengadakan jualan. Sebagai seorang yang obsess dengan jenama, situasi ini sangat tidak baik untuk saya. Di mana ertinya jimat jika dengan senang hati duit keluar untuk bayar barang yang berkenan di hati. Percaya atau tidak ada barangan di atas sana yang tiada di butik di sini. Jadi siapa mahu lepaskan peluang. Sungguh. Bawa RM2k pun belum tentu cukup. Itu belum lagi berjudi. Eh?! Ha ha ha..

Malamnya kami berpeluang menonton persembahan Dreamz. Costume mereka sangat cantik. Tapi minit-minit terakhir persembahan saya pun hanyut dibuai dream. Ha ha ha. Penat ok. Kerana malam sebelumnya saya tidur jam 2.00 pagi sebab baca novel percuma yang saya ambil semasa MASKARA.

Persembahan Dreamz tamat jam 10.30 malam. Sebetulnya pada petang hari saya dan kawan-kawan sudah beli tiket untuk masuk ke Snow World. Kerana kekangan masa jadi kami memilih untuk masuk ke rumah salji jam 11.30 malam.



Di dalam sana suhunya ialah -8 darjah celsius. Ketika main gelongsor saya rasa seperti sudah hilang nafas. Sejuk. Tapi ok juga. Bila lagi mahu rasa. Ke negara beriklim sejuk yang sebenar entah bila berpeluang.

Sebenarnya ada banyak gambar. Tapi dalam camera kawan saya. Dan seperti biasa jika mahu tunggu gambar daripada dia, alamat tidak ada lah cerita tentang pengalaman pertama saya masuk dunia salji dan naik skyway.

Hingga itu, ini lah saja cerita saya ke Genting Highlands selepas 4 tahun tak ke sana.
..::SAAT GENTING::..

Ya! Ini lah saat paling genting dalam hidup saya. Pertama kali naik skyway. Menakutkan ok.



Lihat saja wajah saya ini. Sedang menahan ketar. Sebelah tangan kuat berpaut pada palang kerusi. Tapi tetap mahu bergambar.



Ada satu ketika kerana hujan, gondola terhenti di pertengahan. Bergoyang-goyang dibuai angin. Di bawah adalah gaung yang sangat dalam. Kawan saya yang bermulut longkang bising-bising berkata kalau jatuh maka hancurlah kami semua.

Tapi, saya rasa mahu naik lagi skyway. Mahu mencabar diri sendiri. Hmmm ada sesiapa mahu temankan saya?

Wednesday, December 17, 2008

..::TENTANG KENDURI::..

Sewaktu MASKARA ada orang tanya, bagaimana kenduri tadi. Merujuk kepada kenduri yang kebanyakan kami hadir pada siang harinya.

Hello... Apa yang kamu jangkakan tentang sesuatu majlis perkahwinan??

Tengok sajalah wajah pengantin. Kan berseri-seri tu.



Itu belum lagi aksi gedik-gedik sesama kawan baik dan meninggalkan si suami di penjuru pelamin.

Jadi, apa yang kamu jangkakan tentang sesuatu majlis perkahwinan??

Tuesday, December 16, 2008

..::TENTANG BALAK MALAYA::..

Berada dalam 'rancangan' Abang Mat Jan Bercerita. Membuatkan saya rasa seperti. Berada dalam kelas Sejarah dan Tamadun Islam.

Oh!! Ya. Saya lah perempuan cantik dalam LRT. Yang kali pertama pandang seperti Elyana. Dua kali pandang macam Rita Rudaini. Kali ketiga pandang iras Carmen Soo pula.

Tapi, hatinya telah dimiliki.

Ha ha ha

Dan. Aktiviti Post-Maskara adalah yang paling enjoy!!!

Monday, December 15, 2008

Kata orang setiap sesuatu mesti ada istilah pertama kali.

Dan. Jauh perjalanan - luas pemandangan - bertambah pengalaman.

Semalam. Saya memandu pulang dari Seremban. Sepatutnya saya keluar di Tol UPM. Pertama: Kerana memang saya tinggal di kawasan sekitar. Kedua: Kerana mahu tambah nilai Touch N Go.

Tetapi entah apa dalam fikiran, tanpa disedari saya keluar di Tol Kajang.

Bila sampai di pondok tol saya jadi keliru. Kenapa tiada pondok tambah nilai. Saya berserah. Lalu saja di lorong Touch N Go. Palang tidak bergerak. Di skrin tertera "kurang 0.65sen". Kereta lain sudah beratur di belakang. Saya bagi lampu kecemasan. Petugas tol datang. Bayar baki yang kurang. Sambil tanya perihal pondok tambah nilai. Dan waktu itu baru sedar yang saya sudah tersilap exit. Otak ligat mencerna kenapa kesilapan ini berlaku.

Kata orang setiap sesuatu mesti ada istilah pertama kali. Dan. Jauh perjalanan - luas pemandangan - bertambah pengalaman.

Friday, December 12, 2008

Peluk aku jangan pernah Kau biarkan ku terlupa pada Mu
Kasih ku tempat ku mengadu
Takkan ada cinta yang bisa sempurna
Selain kepada Mu, kepada Mu


Saya. Tinggal di kawasan bendang.

Sewaktu pulang sempena Aidilfitri yang lalu, bendang baru selesai diserak.

Sepatutnya selepas dua bulan, kepulangan saya harus disambut dengan kehijauan anak pokok padi. Bak hamparan permaidani.

Tapi yang ada hanya pemandangan sebaliknya. Bendang tidak menjadi. Majoriti. Padi tumbuh tidak sekata. Kekuningan. Bertompok-tompok. Ancaman tikus. Ulat. Dan segala makhluk perosak.

Kata emak itu bala yang diturunkan oleh Allah. Ia membuatkan saya terfikir sejenak.

Sudahkan kita membayar zakat?

Thursday, December 11, 2008

..::LUPA::..

Saya.

Terlupa. Hari ini.

Hari Khamis.

Tuesday, December 09, 2008

..::RAYA YANG PANAS SAMPAI KE PETANG::..

Alhamdulillah, hari ini cuaca baik. Sangat baik. Bolehlah saya keluar berhari raya.

Ateh datang ajak pergi kenduri doa selamat. Kawannya masuk rumah baru. Di Taman Ilmu sebelah USM Transkrian. Saya tak tahu di mana taman itu. Jadi saya tanya Posmen. Terima kasih Abang Posmen.

Lepas Zohor di masjid saya pergi rumah Pak Lang (adik mak). Sebenarnya Pak Lang baru menginggal dunia pagi Ahad. Kerana saya balik lambat dan singgah di Ipoh pada hari Ahad, jadi saya ambil keputusan untuk ziarah Mak Lang dan keluarga pada hari raya. Kali terakhir saya jumpa Arwah Pak Lang pada Aidilfitri yang lepas. Mak kata, Mak Lang mesti rasa macam apa yang mak rasa dulu. Anak-anak pun sama. Kehilangan orang tersayang, tempat bergantung secara mengejut. Macam arwah ayah juga, cerita Mak Lang, Arwah Pak Lang sempat menjadi saksi pernikahan pada sebelah petang, dan mengimamkan solat Isya' pada malam hari. Semoga Mak Lang tabah dan sepupu-sepupu saya juga begitu.

Balik dari rumah Mak Lang saya singgah sebuah lagi rumah. Ini rumah mertua Arwah bekas boss saya. Sudah lama makcik dan pakcik ni jemput saya datang. Sejak pertama kali jumpa sewaktu majlis Tahlil setahun yang lalu. Cuma, saya saja yang tak berkesempatan. Kebetulan, pakcik ni kawan arwah ayah saya. Juga kenal dengan abang ipar dan kakak saya kerana selalu jumpa di masjid.

Pulang ke kampung kali ini walaupun saya cuma pergi ziarah 2 - 3 buah rumah, tapi saya rasakan ia cukup bermakna.

Monday, December 08, 2008

..::RAYA YANG HUJAN TURUN SEHARIAN::..

Masih seperti biasa. Saya adalah penghuni tetap yang balik kampung setiap kali hari raya menjelang. Selain tu ada Kimi, Miza dan Hanany yang merangam saja.

Hujan sekejap-sekejap. Kadangkala lebat. Pintu tertutup. Dan.....

Tidur sampai menjelang Zohor.

Apakah itu makna pengorbanan?

Friday, December 05, 2008

..::SIRI MAKAN-MAKAN::..

Ini kuih tradisional yang sangat sedap.



Tapi awas.
Anda mungkin akan terkena diabetes.
Jika makan terlalu banyak dalam jangka masa berterusan.
..::PENGAKUAN::..

Ada. Seorang lelaki. Buat pengakuan kepada saya.

Katanya. Sayalah perempuan pertama.

Yang berbual secara 'gua' - 'lu' dengan dia.

Habis tu? Tak 'kacip' ke?

Ha ha ha..

Thursday, December 04, 2008

Serbaguna


Serbaguna
Originally uploaded by madulebah
Subjek ini saya curi-curi rakam. Lokasi tingkat 1 apartment tempat tinggal saya. Katanya "Untuk Sembahyang Sahaja". Apa fungsi sebenar, tidak pula saya ketahui.

Tapi. Itu ialah sebuah pelapik pasu yang diterbalikkan dan menutup sebuah pasu seramik.

Hmmm agaknya tuan rumah tahu isi hati saya yang pernah terfikir mahu ambil pasu terbiar itu. Ha ha ha..

Alhamdulillah saya bukan pencuri. Dalam erti kata sebenar. Eeerr curi rakam gambar tak salah, kan?

Wednesday, December 03, 2008

..::HATI YANG TELAH DIKISAR JADI MILKSHAKE::..

Apa yang kamu jangkakan?

-----------

Saya terpandang sekali imbas satu kad jemputan di papan kenyataan.

Eh!!?? Kenapa dia tak jemput saya pun. Personally.

-----------

Selepas kamu 'tolak' dia. Kamu harap dia mahu jemput kamu ke majlis perkahwinannya?

Apa yang kamu jangkakan?

Tuesday, December 02, 2008

walau kita dihadapkan dengan pelbagai pilihan
mengapa sering terjadi pilihan tak menepati
hingga amat menakutkan menghadapi masa depan
seolah telah terhapus sebuah kehidupan yang kudus


Seorang lelaki yang 'clean' tanya apa yang saya suka pada seorang lelaki. Apa perlakuan lelaki yang boleh membuatkan saya jatuh cinta. Dan apakah perkara yang mungkin membuatkan saya 'berpaling'.

Kalau saya ada 'balak' lah. Katanya lagi.

Jadi. Ini yang saya suka. Secara umumnya.

1. Tulisan mesti cantik. Oh, sila jangan ikut perangai saya. Saya pernah reject seorang lelaki kerana tulisannya tak cantik. Ha ha ha.

2. Pandai bergaya. Maksudnya pakaian yang bagaimana mahu digayakan mengikut kesesuaian tempat, majlis dan keadaan. Tak perlu saya beritahu kena pakai itu, tak boleh pakai ini.

3. Suara sedap. Sedap di telinga saya tak semestinya sedap di telinga orang lain kan? Begitulah sebaliknya.

4. Mesti ada sense of humor. Ini sangat penting untuk menceriakan hidup saya. Dan saya juga adalah seorang yang sangat emosi. Kalau saya sedang berdrama dan menangis-nangis tapi dia mampu buat saya ketawa, itu memang bonus.

5. Body mesti mantap. Eerrr perlukah sebab kenapa? Ha ha ha.. sila jangan ikut perangai saya ini.

6. Pandai main alat muzik. Paling biasa ialah gitar, kan?

7. Minat sukan. Saya peminat sukan. Jadi kalau dia tak minat, siapa mahu temankan saya tengok sukan dan bercerita tentang sukan.

Dan yang paling penting.

8. Menjaga solat 5 waktu.

9. Pandai baca Al-Quran.

10. Boleh Azan.

"semua perempuan pun fikir macam ni aku rasa" kata lelaki 'clean'.

Mungkin.

Seorang kawan pernah minta saya semak semula kriteria yang disenaraikan. Terlalu tinggi jangkaannya?

Dan. Apa yang kita nak tak semestinya itu yang kita dapat. Semua sudah diaturNya.

Monday, December 01, 2008

..::KENAPA?::..

Ada orang tanya saya.

"Kenapa belum kahwin?"

Ha ha ha.. Soalan itu agak lucu pada pendengaran saya.

Kenapa ya?

Saya tak ada jawapan.

Sunday, November 30, 2008

Saya masih berada dalam keadaan tidak stabil. Masih cuba mengatur kembali kitaran biologi. Fizikal dan mental.

Jadual saya sangat padat ketika ini. Sehingga Januari tahun hadapan. Saya akan bekerja sepanjang hari. Siang dan malam.

Dan acara paling hampir adalah ini.



Sila klik gambar untuk jadual dan paparan yang lebih jelas. Jemput datang memeriahkan acara.

Jadi. Kepada mereka yang saya masih 'berhutang' entry, InsyaAllah saya akan lunaskan bila tiba ketikanya.

Saturday, November 29, 2008

Hari ini. Sepatutnya saya perlu bekerja sejak pagi. Tapi, saya ingkar perintah. As I've changed my portfolio. Dari menjadi penyambut tetamu kepada gadis penjaga hadiah.

Berada di rumah - saya ada tanggungjawab yang perlu dibereskan. Kain baju melimpah bakul sejak 2 minggu lepas mesti dicuci. Sementelah cuaca agak baik dengan sinaran matahari yang suam-suam kuku. Dan ketahuilah bahawa saya mencuci secara manual. Jadi saya memang memerlukan cahaya matahari. Juga masa yang secukupnya untuk melakukan semua itu: rendam-cuci-ampai-angkat. Doakan saya cepat insaf dan beli mesin basuh untuk kemudahan diri sendiri.

Sementara itu, saya baring rehat-rehatkan badan layan muzik, baca novel Ten Things I Hate About Me sambil makan cokelat. Sangat tidak elok kerana saya mungkin akan tercekik cokelat yang bulat seperti makjun itu. Tapi saya tidak peduli. Kerana ia menenangkan. Dan buku ini membuatkan saya menangis. Walaupun saya sudah boleh agak dari awal yang John - cybermate itu ialah Timothy - classmate. Oh, saya menangis bila membaca bahagian konflik diri, konflik kekeluargaan, pergaduhan dengan si ayah - bapa tunggal yang perlu membesarkan 3 orang anak remaja dalam lingkungan budaya dan agama yang berbeza: Aussie-Lebanese-Muslim. Juga tentang konflik - 'mahu membuktikan sesuatu' - yang ada dalam diri semua. Buku ini sangat baik walaupun tajuknya agak menyedihkan.

Oh, saya terasa lapar. Kitaran biology yang tidak teratur juga membuatkan nafsu makan saya jadi tidak menentu sehingga saya makan nasi 3 kali sehari. Saya perlu memperbetulkan kembali kitaran tidur-makan-kerja saya secepat mungkin sebelum sesuatu yang buruk berlaku.

Friday, November 28, 2008

Mari kemaskini. Kebetulan ada teman yang bertanya. Apa keputusannya. Ini mengenai Festival Pantun Antara Kementerian yang telah berlangsung dari 18 - 24 November yang lalu.

Kumpulan saya, mewakili Kementerian berjaya melangkah ke peringkat akhir. Buat pertama kali. Dan. Bertemu pula dengan si juara bertahan. Tentu boleh dijangka bagaimana keputusannya. Hmmm juri agak klise. Tapi nanti dikatakan itulah cakap-cakap orang yang kalah. Cuba kalau kami jadi juara. Tentu gembira dalam diam. Maklum sajalah dapat RM4,000.00. Ha ha ha..

Sebagai Naib Juara kami bawa pulang piala, sijil penyertaan, cenderahati (berupa buku) dan wang tunai RM2,500.00. Syukur lah. Yang penting sijil penyertaan tu. Eerrr.. Dah tua-tua pun masih mahu kumpul sijil. Ha ha ha..



Gambar kumpulan itu diambil sewaktu Separuh Akhir. Gambar semasa Saringan dan Peringkat Akhir ada dalam kamera kawan saya. Dia sangat sibuk dan marah bila saya tanya pasal gambar. Walaupun saya beritahu mahu masukkan dalam blog. He he he..

Dan sekali lagi. Seperti ayat skrip. Kalah dan menang adat pertandingan. Yang penting pengalaman yang dilalui adalah tidak ternilai. Bak kata orang DBP yang *tuut* - sila kaji punca kekalahan kamu. Tahun hadapan sila cuba lagi.

Terbang rendah si burung helang
Sambar umpan tepi perigi
Usah gundah usahlah walang
Tahun hadapan cuba lagi

Wednesday, November 26, 2008

Bila ku bisikkan puisi cinta
Dan Tugu Peringatan Negara
Bagai tersenyum
Dalam diam bergembira
Memberi sokongan cinta
Agar bersinar sentiasa


Semalam. Saya cuti tanpa rekod. Ada exam di pagi hari.

Jadi, saya merancang untuk ke Tugu Negara. Niat asal memang mahu bisikkan cinta. Sambil makan tengahari. Tapi orang yang mahu dibisikkan cinta bercuti pula semalam.

Kerana masih mahu makan di Tugu Negara, alternatif perlu dicari. Mya diajak sebagai pemandu pelancong merangkap peneman makan tengahari. Lagipun Mya yang tahu pasal tempat ni. Saya cuma tahu akan kewujudan tempat makan ni lepas baca dalam blog Mya.

Boleh tahan juga makanan di sini. Saya pilih lauk ikan keli dan sayur pucuk paku goreng. Dan Mya pilih lauk ayam kampung, sambal dan gulai lemak rebung. Oh, saya tak sangka Mya makan rebung. Tapi betul juga. Katanya kan tak memilih makanan. Saya ni cuma tak pernah cuba. Jadi anggap saja tak makan rebung tu.



Lepas kenyang makan-makan sambil bincang-bincang agenda kami jalan-jalan ke bawah. Ada butik cokelat di situ. Ini gambar yang berjaya 'dicuri' rakam. Sebelum Auntie penjual tu tegur "Miss u tak boleh ambil gambar itu macam ya.."



Saya sangat berkenan dengan cokelat yang berbentuk alatan pertukangan itu. Wah, sangat gagah kelihatannya. Dan ada bermacam jenis cokelat lagi. Cuma harganya agak mahal. Yang tak berapa mahal ialah cokelat yang saya beli tu. Beli sekadar untuk tidak mengecilkan hati Auntie yang rajin melayan kami.

Saya hantar Mya pulang ke pejabat ketika jam menunjukkan hampir 2.00 petang. Kemudian saya teruskan perjalanan pulang ke rumah. Ada misi lain perlu dilaksanakan. Tugu Negara akan saya kunjungi lagi. Nanti.

Terima kasih ku ucapkan
Oh kepadamu
Kuala Lumpur
Kerna kau telah temukan
Cinta antara kami berdua...

Monday, November 24, 2008

..::SIRI MAKAN-MAKAN::..

Saya. Memang suka makan. Dan saya tak kisah untuk makan atau mencuba makanan di restoran-restoran baru. Yang mungkin harganya agak mahal. Sekali-sekala. Arwah ayah saya pun selalu pesan. Kalau bab makan tak perlu berkira.

Saya agak ketinggalan di sini. Orang lain sudah berkali-kali makan di OldTown White Coffee. Tapi saya baru mencuba. Saya makan bersama kawan-kawan dalam kumpulan pantun. Kebetulan kami ke Pasar Seni untuk dapatkan busana.

Kawan-kawan saya makan nasi lemak. Saya makan mee udang dan minum air spirulina. Nanti saya mahu cuba mee kari pula. Kata menu, mee kari di sini sedap dan sering menjadi pilihan.



Oh, restoran ini bukan dalam kategori restoran mahal ya. Dan saya suka konsep - kita sendiri yang tanda di kertas 'order'.

Sunday, November 23, 2008

..::BUAH ATAU MATA::..

Sejak seminggu yang lepas saya asyik saja berulang-alik ke DBP. Dan di situ tiada tempat yang lebih menarik melainkan kedai buku.

Sedang saya membelek-belek, mata tertancap ke arah satu tajuk buku.



Saya jadi keliru.

Eerr.. Sebenarnya yang saya makan itu buah ke mata?

Friday, November 21, 2008

Ini. Pantun 'beli' daripada Naga.
Yang saya salin dan tampal dari SMS.

Dam dam dum bunyi mercun,
Selamat hari raya,
Jatuh hati kat awek cun,
Entahkan solo entahkan dah berpunya.


Hak hak hak

Bunga tanjung kemboja cina,
Harum mewangi bertambah cantik,
Entah solo entah berpunya,
ku pendam di hati je dekkk..


Ha ha ha


p/s: Doakan kumpulan saya dapat masuk peringkat akhir ya.

Thursday, November 20, 2008

Semerbak bau memikat kumbang,
Putih berseri warna kelopak,
Mengapa dirindu abang seorang,
Entahkan sudi entahkan tidak.

Tuesday, November 18, 2008

Bunga melati mekar setaman,
Semerbak bau memikat kumbang,
Aduhai hati apakah gerangan,
Mengapa dirindu abang seorang?

Monday, November 17, 2008

..::GANGGUAN::..

Blog ini tidak akan dikemaskini sehingga emosi penulisnya stabil.

Sunday, November 16, 2008

..::BOLAK BALIK::..

Saya adalah shopaholic
Bukan cinemaholic
Kadang-kadang melancholic
Pernah jadi workaholic
Jauh sekali alcoholic
Tapi ya kepada horlicks

Saturday, November 15, 2008

..::SAYA NAK TAPI SAYA TAK NAK::..

"Bagi saya air cendol. Tapi tak nak cendol" Kata gadis manis bertudung biru itu. Selamba.

Si gadis penjual air pun terkejut. Dan mengulang semula permintaan gadis bertudung biru. Minta kepastian.

Saya. Berada di sebelah. Membeli roti john. Terdetik dalam hati. Ada juga ya orang yang minum santan dan air gula sahaja. Ha ha ha.

Minta air cendol tanpa cendol adalah sama dengan minta nasi ayam tapi tak mahu ayam.

He he he

Friday, November 14, 2008

..::SAYA SUKA-SAYA CUBA: MAHU TANAM POKOK BUAH NAGA::..

Saya suka makan. Saya juga suka memasak. Dan ini bukan entry tentang makanan yang saya masak atau makan.

Ia tentang bahan mentah untuk memasak. Saya baru tahu rupa-rupanya taugeh tidak lagi boleh dibeli dengan harga 20 sen atau 30 sen. Paling murah boleh beli ialah 50 sen. Ya, saya bukan penggemar taugeh. Ok. Seikat serai 50 sen. Seikat daun sup dan daun bawang pula RM1.00. Tapi, bila bahan-bahan untuk memasak itu perlu dibeli walaupun kuantiti yang mahu kita guna cuma sedikit, saya jadi berkira. Bukan apa. Nanti membazir pula bila bahan-bahan tu kecut dan layu saja dalam peti ais.

Jadi, saya ambil keputusan untuk bercucuk tanam. Wah! Bunyinya macam punya sebidang tanah yang luas. Walhal saya cuma ada ruang beranda sekangkang kera saja. Ya, saya tinggal di apartment. Hakikat yang perlu diterima oleh penghuni apartment ialah anda tidak mempunyai tanah.

Daripada tanam pokok bunya yang tiada faedahnya, baik saya tanam sayur-sayuran. Dan ini hasilnya. Tanaman yang telah saya usahakan sejak setahun lalu.



Saya tanam daun sup, pokok kari, pokok pandan, kunyit, halia dan serai. Sebelum ni serai tu nampak macam lalang saja. Tapi sejak saya pindahkan dalam pasu yang lebih besar barulah elok sikit naiknya. Dulu saya juga ada pokok cili tapi kemudian mati sebelum sempat berbuah. Sekarang saya semai yang baru dalam pasu serai tu. Dalam pasu daun sup ada juga pokok pegaga. Dan paling baru saya tanam daun bawang. Eeerrr itu pun selepas ada bawang yang hidup dalam bakul di dapur. He he he.

Sebenarnya, saya rasa mahu tanam pokok betik, pokok honeydew atau pokok buah naga. Sebab itu buah kegemaran saya. Tapi saya perlu terima hakikat. Saya cuma ada beranda sekangkang kera.

Thursday, November 13, 2008

..::NOSTALGIA '90an : SAYA NAK MASUK U JUGA!!::..

Cita-cita saya mahu jadi wartawan. Nak jadi wartawan mesti kena masuk U. Nak masuk U, keputusan SPM mesti kena cantik. Nak keputusan SPM cantik mesti kena belajar betul-betul. Lagipun kakak-kakak saya masuk U. Abang saya yang sudah umur 30 pada waktu itu pun pergi masuk U. Takkan saya nak tinggal saja di kampung.

Tapi bila mengenangkan itu, saya jadi ngeri. Kenapa tidak. Sejak dari sekolah rendah (UPSR) sehinggalah sekolah menengah (PMR), saya tidak pernah dapat huruf lain melainkan C untuk Matematik. Pergilah tuisyen atau kelas malam di asrama, keputusannya tetap sama. Sudahlah pada zaman itu, jika tak lulus Matematik, mata pelajaran lain yang A1 pun tak berguna.

Jadi. Usaha tangga kejayaan. Jika mahukan sesuatu harus diusaha sendiri. Tak kan mahu diharap orang lain.

Selepas peperiksaan percubaan, saya terpilih untuk mengikuti klinik Matematik. Dalam klinik, baru saya faham. Oh, kalau setakat faham saja tapi tidak juga berusaha semuanya tetap akan sia-sia. Orang kata Matematik ni kena rajin buat latihan. Jadi, siang malam pagi petang subuh senja saya buat latihan Matematik. Sehinggalah hari peperiksaan. Dan saya jawab dengan tenang. Sambil berharap nasib saya akan berubah suatu hari nanti.

Maka, di hari keputusan diumumkan. Dengan penuh debar saya naik bas merah menuju ke sekolah. Tangan mengeletar sewaktu tandatangan penerimaan slip keputusan. Perlahan-lahan saya buka dan cari keputusan untuk Matematik. Tertancap saja mata ke angka yang tertera, satu helaan nafas paling lega saya luahkan. Sudah tidak peduli dengan keputusan yang lain.

Cita-cita saya mahu jadi wartawan walaupun sekarang saya bukan wartawan. Dan saya bersyukur dapat C3 untuk Matematik.

Wednesday, November 12, 2008

..::SAYA SUKA - SAYA CUBA::..

Hujung minggu yang baru lepas, saya duduk di rumah saja. Tidak jejak tanah langsung. Jadi apa saja yang boleh dibuat jika bukan masak dan makan. Kebetulan saya sangat tertarik dengan resepi yang diperolehi dari blog Ayin. Disusuli sesi bersembang-sembang dengan AM tentang resepi itu. Lalu saya cuba memandangkan semua bahan ada di rumah. Oh, kakak saya kata kabinet dapur saya itu umpama kedai runcit. Dan. Dia beli susu sejat dari kabinet saya. Ha ha ha.

Berbalik kepada cerita tentang masak. Ini hasilnya. Gambar tidak begitu jelas kerana saya tiada camera yang hebat untuk merakam imej berkenaan.



Ok, mungkin rupanya tidak begitu cantik sebab merekah di tengah-tengah. Saya guna oven dapur gas. Tahap kepanasan yang tidak dapat dikawal dengan tepat. Tapi, saya tidak tipu rasanya memang sedap.

Dan. Di sini saya juga mahu kongsi resepi kek coklat lembap versi saya dan keluarga yang selama ini digunakan. Bahan-bahan dan cara membuat lebih kurang sama dengan resepi dari Ayin. Mudah, ringkas dan sedap.

KEK COKLAT 'MOIST'

2 cawan gula caster
1 3/4 cawan tepung gandum
3/4 cawan serbuk koko
1 cawan minyak jagung
1 cawan susu sejat
1 cawan air suam panas
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh serbuk penaik
2 biji telur

CARA-CARA
1. campurkan kesemua bahan (kecuali air panas). Gaul rata
2. masukkan air panas, kacau sehingga sebati
3. bakar dalam ketuhar (150◦c) selama 45 minit
* satu petua untuk kek lembap: Letakkan loyang berisi air di tingkat bawah loyang berisi bancuhan kek.
4. dah sejuk, hias dengan topping coklat untuk lebih cantik dan sedap..

Selamat mencuba. Tak kira resepi yang bagaimanapun, yang penting masak mesti dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang.

Tuesday, November 11, 2008

..::MACAM OSHIN::..

Sekitar tahun lepas, drama Oshin yang popular masa zaman saya kanak-kanak dulu diulang tayang. Ada kawan cakap, tengok Oshin teringat pada saya. Katanya ada iras-iras. Di mana irasnya itu, tak pula saya tahu.

Hari ni saya berbual dengan kawan. Saya beritahu dia bahawa saya baru pandai makan bubur nasi. Baru sangat. Kerana masa kecil-kecil dulu mak beri saya makan nasi kepal. Kawan saya tanya, nasi kepal yang macam Oshin makan tu ke?

Oh, Oshin pun makan nasi kepal kah? Tidak pula saya tahu. Hmmm agaknya itu lah sebab kenapa saya macam Oshin. Tapi. Kenapa warna kulit tak macam Oshin pun? Ha ha ha

Monday, November 10, 2008

..::SATU PELARIAN::..

Mari bergembira. Seketika. Lupakan laporan. Lupakan Festival Pantun. Lupakan juga peperiksaan. Mari bergembira. Seketika.

Apa saja yang boleh menggembirakan hati seorang perempuan melainkan membeli-belah barangan kegemaran, pergi makan di tempat yang disukai dan masak sesuatu yang sedap di rumah.



Tapi hati seorang perempuan juga tidak dapat menahan air mata apabila menonton filem yang membuat hatinya tersentuh. Dan hari ini dia datang ke pejabat dengan mata yang bengkak.

Sunday, November 09, 2008

..::KAU MUZIK DI HATIKU::..

Saya. Tinggal di apartment. Biasalah. Bila bumbung kita - lantai orang dan lantai kita - bumbung orang. Semua bunyi jelas kedengaran. Kalau bunyi itu menjengkelkan pun, apa yang boleh kita buat. Terima sajalah.

Orang di atas tarik kerusi, kita terasa gegaran. Rumah entah tingkat berapa tumbuk lesung batu pun kita dengar. Orang yang tinggal 3 - 4 tingkat ke bawah panggil anak pun kita dengar. Pendek kata semualah termasuk la kalau jiran sebelah masuk bilik air pun, kadang-kadang boleh dengar bunyinya. Ha ha ha.

Dalam banyak-banyak bunyi di persekitaran rumah, ada satu bunyi yang saya rasa sangat misteri. Malah bukan saya seorang yang rasa begitu. Kakak saya pun sama. Sekali dengar bunyinya seperti anak kucing mengiau. Tapi bila diamat-amati, kedengaran seperti bunyi budak menangis pula. Jika itu bunyi kucing, terasa sangat comel. Tapi jika itu bunyi budak, hmmm entah lah.

Oh, di persekitaran rumah saya ni juga ada budak yang suka melalak. Saya katakan suka melalak kerana budak itu akan melalak tidak kira masa dan ketika. Siang malam pagi petang subuh senja semua dia tidak peduli. Kadang-kadang mahu saja saya turun dan cari dari pintu mana bunyi melalak itu datang. Mahu saja ketuk pintu dan ketuk sekali kepala ibu bapanya. Kerana biarkan anak melalak sebegitu. Tapi nanti ada pula yang kata: "kamu belum ada anak, apa kamu tahu. Tengok la bila kamu ada anak sendiri nanti". Hmmm..

Begitulah. Bila tinggal di apartment. Bumbung kita - lantai orang dan lantai kita - bumbung orang. Semua bunyi jelas kedengaran. Kalau bunyi itu menjengkelkan pun, apa yang boleh kita buat. Terima sajalah.

Saturday, November 08, 2008

..::PANGGILAN TELEFON PADA MALAM HARI JUMAAT::..

Aku. Sedang baring-baring. Depan TV. Baca ROMLAH. Sambil telinga kadang-kadang dengar pengacara Anugerah Skrin menceceh. Tak menarik langsung. Kecuali baju Faradhiya. Ha ha ha.

Telefon genggam berbunyi. Tertera nama laki orang yang menjadi kegilaan perempuan-perempuan genit. Apa sajalah yang mereka ini mahu. Sebelum 'tu OP ada SMS.

Aku. Jawab. Beri salam. Tapi di hujung sana senyap saja. Di belakang dengar bunyi bising-bising. Dengar suara tergagap-gagap. Huh! Mujur aku tak jawab dengan "Hello bebeh". Macam selalu-selalu. Kalau tidak, mahu pengsan agaknya orang di hujung sana.

Tanpa banyak bicara orang di hujung talian terus tanya soalan pada aku. Diikuti bunyi bising-bising di belakang marahkan pemanggil sebab tak kenalkan diri dulu. Aku syak mamat tu mesti kena paksa. Macam orang bersalah saja suaranya.

"eerr.. Ni Pipi ni.."

Aku. Rasa nak ketawa. Tapi tahan saja. Aku kan profesional. Cuma kasihan. Mesti teruk kena kutuk dengan Pakcik-pakcik Sol-jah yang lain. Tak nak la aku tambah lagi kesengsaraan Pipi.

Eh, kalau gua ajak lu tengok wayang, ada brani?

Ha ha ha.

Friday, November 07, 2008

..::MATINYA SEMUT KERANA GULA II::..

Awal minggu yang lalu. Saya ada ceritakan tentang kemusykilan apa ada dalam kabinet fail saya sehingga menarik minat encik-encik semut. Saya pindahkan fail-fail ke ruang kosong yang lain. Dan mahu lihat sama ada perkara itu masih berlaku atau tidak.

Hari ini saya buka ruang fail yang baru dipindahkan itu. Eh, masih ada semut. Dan semut-semut itu tertumpu kepada satu fail sahaja. Jadi, saya tarik keluar fail dan lihat apa yang ada dalamnya.

Ha ha ha.. Sila ketawakan diri sendiri. Rupa-rupanya inilah yang menarik minat encik-encik semut itu.



Bagaimana saya boleh tidak sedar perkara ini. Ini adalah fail kursus saya setahun yang lalu. Nampak sangatlah lepas kursus, semuanya simpan saja. Tidak langsung dibuka untuk ulangkaji.

Jadi, selamat tinggal encik-encik semut. Tempatnya adalah di dalam tong sampah.

Thursday, November 06, 2008

..::SUATU HARI SETELAH SEKIAN LAMA II::..

Pada suatu pagi. Saya memandu. Di lebuhraya. Pada kelajuan yang ditetapkan. Di lane paling kanan. Memasuki Kuala Lumpur.

Tiba-tiba. Muncul satu perasaan yang perasan.

Rasa kagum dengan diri. Tak sangka saya mampu memandu kereta sendiri dalam hiruk pikuk Kuala Lumpur. Kota besar yang tak terbayang oleh saya untuk berada di sini suatu masa dulu.

Wednesday, November 05, 2008

..::BILA YANG TAK MENGANDUNG MENGIDAM::..

Sehari sebelum gas memasak habis, saya sempat masak lauk yang dah lama saya teringin nak makan. Sejak dari bulan puasa lagi. Tapi asyik tertangguh saja. Kawan saya kata, saya ni kalau mengidam mengalahkan orang yang mengandung. Ha ha ha.. Saya peduli apa. Bukan saya suruh awak masak. Jadi, kebetulan kakak saya ada di rumah, dan saya punya teman untuk bersuka-suka, semangat itu lebih membara.

Ini apa yang saya teringin nak makan. Kari ikan bawal campur bendi dan roti canai yang dibuat sendiri.



Sangat nikmat. Ikan bawal segar saya beli di Pasar Malam Seri Serdang. Isinya tebal dan manis. Bendi pun saya beli di pasar malam yang sama. Untuk rempah kari - sila gunakan rempah yang asli seperti Baba's atau Alagappas. Hasilnya memang marvelous . Eerr.. tapi kalau awak tak pandai masak, guna la ikan segar baru angkat dari laut, bendi baru petik dari pokok atau rempah sekilo pun, tak menjadi juga kan? ha ha ha..

Eh, saya tak berniat mahu memperkecilkan sesiapa. Itu hak masing-masing. Saya tak kisah kalau ada kawan saya yang tak berapa pandai memasak. Janji dia tidak menyakiti hati saya. Itu sudah cukup untuk saya tetap bersahabat dengannya. Lagipun kalau semua orang cekap dan hebat memasak, tentu rugi orang yang berniaga kedai makan.

Tuesday, November 04, 2008

..::KEJUTAN YANG TERKEJUT::..

Sejak hari Sabtu, kakak saya ada di rumah. Tumpang tinggal 3 hari sementara suaminya pergi bertugas ke luar daerah.

Semalam. Seperti biasa saya pergi bekerja. Tinggal kakak saya di rumah. Itu memang pekerjaannya. Surirumah.

Tiba-tiba jam 12.30 tengahari, kakak saya telefon. Suara agak cemas. Hah! kenapa pula?

Rupa-rupanya gas memasak habis. Dan waktu itu dia sedang membakar kek. Yang pada asalnya konon-konon mahu dijadikan kejutan untuk saya. Bila balik dari pejabat.

Ha ha ha.. Apa-apalah dia tu. Cubaan pertama. Mahu dijadikan kejutan. Sudahnya dia yang terkejut. Cuba dikukus dalam periuk nasi pun tak berjaya. Mujur juga lepas saya balik, beli gas dan bakar semula kek, hasilnya masih gebu dan sedap walaupun tidak naik seperti kebiasaan. Mungkin berkat keikhlasan dan resepi yang hebat kek itu tak jadi merajuk.

Oh, ya saya silap. Tidak simpan nombor telefon pengedar gas memasak yang tinggal berhampiran rumah. Dan saya tak sangka gas itu mampu bertahan selama setahun 2 bulan walaupun saya rajin memasak. Ha ha ha

Monday, November 03, 2008

..::MATINYA SEMUT KERANA GULA::..

Sejak seminggu yang lalu, saya jadi tertanya-tanya.



Apa yang ada dalam kabinet fail saya. Sehingga menarik minat encik-encik semut ini menghurungnya. Eeerr.. Mungkin kerana tuannya yang manis?

Mujur juga saya punya banyak ruang kabinet. Jadi saya pindahkan semua fail itu ke sebelah. Dan tunggu apa yang akan jadi minggu hadapan.

Sunday, November 02, 2008

..::MASKARA SHORTIES : THE UNTOLD STORIES::..

Malam tu
Lautan manusia di setiap penjuru
Mujur polis dan FRU
Tak datang serbu

Saya tak boleh nak komen tentang filem. Sebab satu filem pun saya tak dapat nak tengok. Tapi jika mahu cerita tentang penonton, memang diluar jangkaan penganjur. Setiap lapisan masyarakat turun. Kanak-kanak, remaja, orang muda malah golongan veteran juga kelihatan.

Mungkin kerana konsep kali ini sangat berbeza dengan siri MASKARA terdahulu. Mereka bawakan himpunan filem pendek. Menampilkan hasil kerja pengkarya yang sudah dikenali ramai juga yang baru mahu berjinak-jinak. Dipertontonkan secara terbuka di laman Rumah PENA. Mengimbau nostalgia wayang pacak.

Pop corn memang sinonim dengan wayang. Diberikan secara percuma kepada penonton. Sewaktu rehat disediakan pula jagung manis panas-panas dari dapur. Juga percuma. Bagi yang pertama kali datang, agak terkejut dengan situasi itu. Itu memang konsep yang dibawakan oleh penganjur. Tapi kerana khalayak yang datang memang di luar jangkaan, air teh 'o' 4 tong, ditambah lagi dengan air mineral, air kotak yang Ajami bawa dan 2 botol air sarsi habis licin sehingga ke titisan terakhir. Mee goreng, biskut raya, buah-buahan, kek dan pendek kata semua makanan memang habis licin. Bagus juga. Mudah urusan bahagian dapur. Tak perlu pening fikir siapa mahu tapau itu ini.

Ini gambar 'orang dapur'. Saya ambil dari blog Basrie



Ini pula gambar kepenatan. Lepas tutup dapur. Gambar ihsan OP



Terima kasih kepada ND yang tolong saya di dapur.
Terima kasih kepada Pipi dan Jonos yang tolong cucikan gelas bila stok cawan sudah habis.
Terima kepada Spyz dan semua anggota soljah.
Terima kasih kepada semua yang hadir memeriahkan MASKARA-Shorties.

* Mat Jan - kat mana hang beli buku pasal menutup aurat yang Ustazah Hanida Shaari tu tulis? Aku nak juga la.

Saturday, November 01, 2008

..::SATU LAGI PROJEK BARISAN NASIONAL::..

Arkitek : Sindiket Sol-jah
Tapak Projek : Rumah PENA
Tarikh Siap : 1 November 2008
Waktu Pembukaan : 8.30malam

Percuma!! Makanan dan minuman ringan disediakan.
Jangan lepaskan peluang!!



Maklumat lanjut dan poster-poster rumah contoh yang menarik:
layari http://maskara-shorties.blogspot.com

Friday, October 31, 2008

Takkan mungkin kita bertahan
Hidup dalam kesendirian
Panas terik hujan badai
Kita lalui bersama


Hari ini saya sangat banyak kerja. Seperti hari-hari lain dalam minggu ini. Tapi, saya juga harus merehatkan badan. Tenang-tenangkan fikiran. Dan nikmati keindahan alam.

Terima kasih kepada Mya kerana gigih menapak dan naik monorel untuk datang ke kawasan sekitar tempat kerja saya. Kalau dulu senang saja. Dekat. Tapi bila sudah jauh-jauh ni, orang pun tak sanggup nak datang. Kawan saya yang ada kenderaan pun tak sudi nak datang, apatah lagi kalau perlu berjalan, naik kenderaaan awam dan sebagainya.

Kepada yang tidak tahu, di Jalan Tengah pada setiap hari Jumaat ada jual-jualan. Macam pasar malam. Sudah lama saya ceritakan pada Mya tapi baru hari ini berkesempatan. Jadi kami pun menyusuri Jalan Tengah. Sampai la ke hujung dan tiba di bangunan The Weld. Ini pertama kali saya mahu jalan-jalan dalam The Weld ni. Sebelum ni pernah juga pergi, tapi baru juga dalam 2 minggu lepas. Itu pun sebab bawa Ika makan di Secret Recipe. Sebenarnya tak ada yang menarik sangat pun dalam bangunan ni, tapi pelik juga bila budak-budak kat pejabat ni ada yang tiap-tiap minggu ukur The Weld. Katanya membeli belah di Butik Elle. Saya masuk - tak pula rasa tertarik. Entah la kan, lain orang lain citarasanya. Lagipun jenama Elle itu adalah hak milik setiap insan.

Pusing-pusing keluar masuk butik, harus la perut pun rasa lapar. Kami memilih untuk makan di kedai yang belum pernah dicuba. Kalau Secret Recipe atau Mc Donalds atau Delifrance itu sudah biasa.



Restoran itu namanya Mark's Asam Laksa. Tapi bukan jual asam laksa semata-mata. Ada lagi makanan lain. Nasi pun ada. Saya pilih mee kari. Mya makan asam laksa. Dan kami berkongsi ABC. Sedap. Harga murah. Mungkin boleh datang dan makan lagi di sini lain kali.

Oh. Tak sangka rupa-rupanya busana yang kami pakai hari ini sama konsepnya. Tiada perjanjian dibuat di situ. Ia hanyalah kebetulan.



Kami berpisah selepas itu. Ya lah. Jam pun dah melewati 2.30 petang. Masing-masing harus pulang ke pejabat. Perjuangan mesti diteruskan.

Terima kasih kawan konsisten. Ahaks.

Thursday, October 30, 2008

..::PADA SUATU HARI SELEPAS SEKIAN LAMA::..

+ Awak ni tak berubah la

- Ye ke? Awak pun tak berubah gak

+ Tak.. Saya banyak berubah..

= Hmmm.. memang.. saya tak berubah. Yang berubah cuma awak saja.

Dan. Maksud sebenar 'berubah' itu masih belum saya ketahui.

Wednesday, October 29, 2008

..::TEMPAT JATUH LAGI DIKENANG.. INIKAN PULA TEMPAT JATUH CINTA::..

Hujung minggu lepas saya pergi Port Dickson. Bercuti sambil menghadiri wedding kawan saya. Jangan salah sangka. Saya tidak sedih bila kawan saya berkahwin. Malah saya cukup gembira. Gembira dapat berjumpa rakan-rakan. Gembira dapat kembali ke tempat yang penuh dengan kenangan. Saya ke sana bersama Ernie dan Mya serta anak-anak.

Dek kerana tarikhnya bertembung dengan cuti panjang sempena Deepavali, maka PD menjadi pilihan warga kota yang mahu mencari ruang bersantai. Hotel dan segala rumah rehat penuh dihuni orang. Mujur Mya ada kawan yang punya apartment di sana. Tapi kami mesti keluar sebelum jam 12.00 tengahari Ahad. Oh tidak mengapa, janji ada. Maka pada 25 Oktober, bermulalah perjalanan ke destinasi cinta.

Lihat saja gambar-gambar yang sudah saya gabungkan.



Gambar mengikut pusingan jam :

1. Ramai-ramai di rumah pengantin. Waktu ni pengantin atas pelamin sedang ditepung tawar. Kami pula bising di sebelah kerana dengkikan kawan yang dah dapat beg habuan. Sekali sekala jumpa macam ni lah.

2. Yasmin dan Nurin. Seronok dapat jalan-jalan. Sampai saja hotel terus masuk dalam selimut. Comel saja gambar ni.

3. Ibu Nurin "sakit perut", jadi auntie la kena temankan Nurin mandi kolam.

4. Saya kelihatan sungguh kecil bila berdiri di sebelah pengantin.

5. Kami berlima di Tiara Beach Resort. Wajah-wajah gembira.

Ini pula gambar-gambar dari camera Mya



1. Gambar dengan pengantin. Sila perhatikan baik-baik. Para suami tidak terdapat dalam gambar. Ha ha ha..

2. Gambar bersama sebelum checkout. Waah. Setiap saat mesti ada kenangannya. Katakan blogger dan gambar itu tak dapat dipisahkan.

3. Sebelum pergi kenduri, kami terjah rumah bekas pensyarah. Encik Ashri rupa-rupanya ajak-ajak ayam. Ha ha ha.. Sudahnya kami betul-betul datang, baru kelam kabut dia. Udah la bagi direction macam nak pegi banglo. Padahal kalau disebut Taman Kiara, kan senang saya memandu. En. Ashri jamu kami nasi lemak. Banyak sungguh kami makan. Bukannya tak ingat lepas tu nak pergi kenduri.

4. Ini gambar mandi kolam. Tersesat di situ.

Lepas balik dari kenduri kami pergi bercanda di tepian pantai PD. Tiada gambar di situ kerana handphone saya sudah kehabisan bateri. Ramai sungguh umat manusia. Cuaca panas terik. Lepak jalan-jalan dan makan-makan lagi sebelum berangkat balik lebih kurang jam 6.00petang.

Hujung minggu yang padat. Tapi saya sangat puas hati.
..::ITU NAMANYA SENAMAN::..

Semalam. Saya tertinggal handphone di dalam kereta.

Kemudian. Saya turun untuk ambil.

Sampai di bawah. Baru sedar saya tak bawa kunci kereta.

Jadi. Saya perlu naik, turun dan kemudian naik semula.

Baru urusan selesai.

Haih..

Monday, October 27, 2008

..::HADIAH DARI HATI II::..

Pada suatu hari yang hujan dalam minggu lepas. Jalan sesak. Dan saya sudah tidak tahan mahu membuang air kecil. Telefon Naga. Minta tumpang bilik air di pejabatnya.

Tertunai segala hajat, kami berpayung ke kedai makan. Naga belanja saya Maggi goreng.

Lepak, sembang-sembang dan Naga hadiahkan saya ini.



AMARAN KERAS : Kepada perempuan-perempuan yang tidak kuat iman. Anda tidak digalakkan untuk bergaul mesra dengan SiNaganaga. Kerana anda mungkin akan jatuh cinta dengan beliau.
..::HADIAH DARI HATI::..

Semalam saya dapat hadiah. Sempena ulangtahun kelahiran saya yang lepas. Hadiah tertangguh namanya. Daripada kawan-kawan baik saya.

Yang seronoknya, saya boleh dapat apa yang saya nak. Ha ha ha.



Tapi. Nilai persahabatan itu adalah lebih penting daripada wang ringgit dan harta kekayaan dunia.

Sekarang ni saya kena cari kawan untuk bermain scrabble ini. Ahaks

Friday, October 24, 2008

..::CITA-CITA SAYA MAHU PERGI LUAR NEGARA::..

Lupakan seketika cita-cita murni itu. Ya, saya tidak bersungguh-sungguh. Hari ini adalah tarikh tutup permohonan.

Borang sudah saya isi. Tapi, tidak habis kerana sangkut di perkara (l) KEDERASAN MENGAMBIL TRENGKAS (Bahasa Malaysia / Bahasa Inggeris) dan (Tarikh Lulus Peperiksaan Kerajaan). Kebolehan saya mengambil trengkas sangat terhad sekarang ini. Penggunaan trengkas di pejabat memang tak dipraktikkan. Boss saya lebih senang menaip kemudian email kepada saya untuk semakan. Dah semak, saya email semula kepadanya. Eh, terbalik bukan? Ha ha ha.. Dan saya tidak mengambil peperiksaan kerana mendapat pengecualian.

Perkara (l) itu juga yang menjadi masalah saya dalam syarat (e) permohonan. Syarat (h), kebenaran pasangan tidak terpakai untuk saya. Buat masa ini. Tapi andai kata saya memohon dan permohonan diluluskan untuk sesi 2009/2010. Mungkin waktu itu syarat berkenaan sudah termaktub. Bimbang timbul konflik di situ nanti.

Hari ini pula, semua boss tak ada. Boss saya bercuti. Boss perempuan ke Pahang. Jadi, tiada siapa yang boleh tandatangan surat permohonan saya itu. Kerana permohonan mesti melalui Ketua Jabatan. Dan jika dapat tandatangan pun, bagaimana saya mahu menghantar permohonan itu ke Putrajaya. Pejabat saya di Kuala Lumpur. Mahu hantar sendiri? Mungkin saya boleh terus balik rumah sahaja. Ha ha ha..

Ya, saya tidak bersunguh-sungguh. Mungkin apa yang saya katakan itu cuma alasan semata-mata.

Thursday, October 23, 2008

SAYA YANG KESAKITAN BADAN

Hari ini badan saya sakit-sakit. Semalam saya berhabisan di Jaya Jusco. Kerana itu penyakit yang dicari sendiri, maka tidak boleh ada penyesalan di situ.

Saya tidak mahu bercerita tentang apa yang saya beli di Jaya Jusco. Tapi saya tetap rasa mahu mengemaskini blog ini. Sementelah Mya telah 'mengetag' saya, jadi saya jawabkan saja apa yang diminta.

Firstname : Noor
Nickname : Nida
Birthday : 27 September 1979
Birthplace : Parit Haji Amin. Oh, saya diberanakkan di rumah
Time of Birth : 11.20 pagi
Zodiac Sign : Libra

This or That

Flower or Chocolate : Chocolate
Pepsi or Coke : Dua-dua pun tak. Saya pilih Ice Lemon Tea
Pop or Rock : Rock
Relationship or One Night Stand : Ha ha ha.. Mesti la relationship. Kalau one night stand, mau kena sula saya nanti
School or Work : School
Love or Money : Love
Movies or Music : Music
Country or City : City
Sunny days or Rainy days : Sunny days
Friends or Family : Family

Have you ever

Smoked : Tak. Tapi hidu asap rokok itu kerap. Lagi bahaya kan?
Broke someone's heart : Once.. Twice? May be
Had your heart broken : Yes
Wish you were a prince/princess : No
Liked someone who was taken : Itu biasa la kan.. Ahaks
Shaved your head : No
Been in love : Yes!! I'm in love
Used chopsticks : Suka
Sang in the mirror to yourself : Kadang-kadang

Favorites

Candy : Bittersweet by Cadbury's
Song : Mungkin - Anuar Zain
Scent : Oceonus - Body Shop
Musical Instrument : Drum
Movie : Save The Last Dance
Actor/Actress : Zed Zaidi (tapi bukan dalam Sembilu Kasih)/Fazura
Junk Food : Twisties
Animal : Kucing
Ever cried over someone : Yes
Is there anything you wish you could change about yourself : No
Do you think you're attractive : Of course!!!
You had to choose a fairytale as your life what would you choose : Bukankah life is a fairytale?
You play any sports : Bola Tampar. Duluuuuuuu zaman sekolah.

List (8) random facts about yourself and tag (some) people :
1. Satu-satunya dalam keluarga yang masih bujang
2. Berkerjaya
3. Berdikari (udah bujang harus la pandai berdikari kan?)
4. Suka masak
5. Suka makan
6. Suka membeli-belah
7. Sangat sukakan warna hijau
8. Ada koleksi baju yang boleh dipakai selama 3 bulan lebih tanpa diulang

Saya tidak mahu tag sesiapa. Tapi sesiapa yang rasa mahu santai-santai jawab soalan ini dipersilakan.

Tuesday, October 21, 2008

..::SAYA PERLU SUMBER TENAGA YANG LAIN::..

Hujung minggu yang baru lepas, saya bekerja sehingga lewat malam. Ditambah dengan cuaca yang sejuk. Urat-urat seakan mengecut.

Semalam. Mata seakan dilekat-lekat. Mahu tertutup. Dalam perjalanan balik yang bumper to bumper saya terlanggar apek naik motor atau apek itu sebenarnya yang melanggar saya. Mujur apa yang dilanggar itu adalah bumper depan. Dan apek itu juga tidak menunjukkan sebarang reaksi bersalah. Saya malas mahu fikir. Dalam kepala mahu cepat balik dan lelap. Tapi sampai di rumah saya masak nasi dan kari sardin kerana sangat lapar. Nikmatnya.

Seperti biasa, sejak akhir-akhir ini saya selalu tertidur depan tv. Bila saya masuk bilik dan bersedia untuk tidur, mata ini tidak pula mahu lelap.

Sebenarnya, ada banyak perkara yang saya perlu buat:

23hb - ada audition untuk bangsawan. Show bulan Disember
24hb - tarikh tutup permohonan penempatan ke luar negara. Borang saya belum isi.
26hb - ada 3 jemputan majlis perkahwinan. 2 rakan sepejabat. 1 rakan sepoly. Saya akan ke PD meraikan rakan sepoly. Lagipun itu room-mate saya masa semester 1
1hb - Maskara Shorties
7hb - 9hb - Bangsawan Batu Belah Batu Bertangkup
18hb - 24hb - Festival Pantun antara Kementerian sempena BBSN. Takutnya saya.
25hb - Exam PTK. Apa pun saya tak study lagi

Oh. Sungguh saya rasa perlukan sumber tenaga yang lain. Untuk buat semua itu dengan efektif dan berkesan.

Dan. Berada di rumah adalah satu kenikmatan yang tak dapat dinilai.

Monday, October 20, 2008

..::JATUH::..

Ada. Orang. Jatuh cinta

Tapi. Aku. Jatuh tangga

Apa. Sebab. Jatuh tangga

Mungkin. Kerana. Jatuh cinta

Friday, October 17, 2008

..::MAHU BAWA DIRI::..

JPA keluarkan tawaran ini. Penempatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) di Pejabat-pejabat Perwakilan Malaysia di Luar Negeri.

Aku pernah buat permohonan. Lama dulu. Sekitar tahun 2005. Rasanya. Masa tu aku memohon dengan sepenuh hati. Namun, aku tak dipanggil untuk temuduga. Dalam erti kata yang lebih mudah, permohonan aku tak berjaya.

Kali ni. Aku rasa nak mohon semula. Cuma perasaannya tidak berkobar-kobar seperti dulu. Mungkin ada yang memaut hati aku di sini? Mungkin.

Aku. Ada masa seminggu sebelum tarikh tutup permohonan.

Wednesday, October 15, 2008

..::SMS CEMAS::..

"Mak Teh sakit. Aku balik kampung. Cuti kecemasan."

Begitulah bunyi SMS yang aku terima semalam. Terserlah kecemasannya. Macam bunyi telegram zaman dulu-dulu kala.

Jadi. Marilah sama-sama kita berdoa agar Mak Teh cepat sembuh. Dan boleh makan dodol dan kentaki semula.

Tuesday, October 14, 2008

..::PELUANG::..

Bila saya cuba beri peluang. Pada awak. Pada diri saya sendiri. Awak sepatutnya ambil dan gunakan peluang tu sebaik mungkin.

Tapi. Ia tidak berlaku.

Jadi. Jika keputusan nanti tidak berpihak kepada awak. Jangan salahkan saya.

Monday, October 13, 2008

..::KISAH JUMAAT MALAM::..

Aku 'tertinggal' di pejabat. Seorang diri. Hujan lebat. Kereta. Parkir atas jalan raya. Tak bergerak. Sesak.

Kalau keluar juga, aku akan rasa tertekan. Rasa nak cepat sampai rumah. Puasa. Solat Maghrib. Semua kena fikir. Silap-silap kena darah tinggi.

Aku. 'Tertinggal' di pejabat. Seorang diri. Makan tapai dan air teh hijau sebagai alas. Solat. Kemas-kemas barang.

Tiba-tiba rasa tak sedap. Ada 'sesuatu' yang 'menegur'. Segala macam ayat dibaca. Cepat-cepat balik. Masih berdebar-debar. Telefon kakak. Minta padangan. Kakak suruh terus balik rumah dia. Atau balik rumah, tapi kalau rasa tak sedap juga cepat-cepat pergi rumah dia.

Aku. Kata tak apa. Aku tak terus balik rumah.

Aku. Pergi pasar malam. Beli barang-barang dapur.

Dan. Aku tinggalkan 'dia' di situ. Cari kawan baru. Yang lebih banyak pilihannya.

Friday, October 10, 2008

..::MIMPI NGERI::..

Ada orang. Sedap-sedap cuti. Minggu depan baru masuk kerja.

Aku. Jadi mangsa.

Silap banyak la kalau minggu depan aku nak ambil tahu dah.

Sila bekerja selayaknya dengan gaji dan elaun yang kau dapat.

Dan kau. Yang pergi luluskan cuti tu apahal?
..::SATU HARI DI HARI RAYA::..

* Saya ni ketinggalan. Baru nak cerita perihal raya. Peduli lah kan.

Seperti tahun-tahun sebelum ini. Saya berhari raya di kampung yang satu itu. Belum ada dua atau tiga. Jadi, rutinnya seakan-akan sama saja.



Pagi raya. Sarapan. Siapa yang nak pergi masjid/surau, dipersilakan. Siapa yang tak pergi, sila kemas rumah dan siapkan apa yang patut. Lepas orang dari surau/masjid balik, sambung makan-makan. Lepas tu sesi salam-salam semua. Bagi duit raya kat anak saudara yang mana ada. Ada 4 keluarga + saya seorang saja tahun ni. Yang lain beraya di rumah sendiri atau rumah mertua.

Sebenarnya dari 2 hari sebelum raya hujan turun lebat sangat tak berenti. Malam raya pun sama. Masing-masing dah pasang angan-angan nak tutup pintu dan sambung tidur saja. Tapi semua Allah yang tentukan. Hujan berenti. Jadi, mesti pergi ziarah-menziarahi.

Tahun ni kami nekad. Tutup rumah dan pergi beraya. Paksa mak ikut sama. Alaaa pergi bukan jauh pun. Rumah Tok Nek kat sebelah. Dan rumah Tok Su kat sebelah rumah Tok Nek. Masa kami tengah tutup pintu dan jalan keluar, ada budak-budak datang. Tapi diaorang patah balik bila nampak kami nak keluar. Bagus sungguh. Ha ha ha. Lalu kami pun beraya dengan aman. Kat rumah Tok Nek makan laksa. Kat rumah Tok Su makan mee kari. Makan-makan sambil sembang-sembang.

Dekat-dekat zohor balik rumah. Pasang lagi angan-angan nak tidur. Tapi juga sudah namanya hari raya dan orang sepatutnya pergi ziarah-menziarahi maka, ada lah orang yang datang ke rumah. Keluarga Pak Tam dan Pak Su datang 3 buah kereta. Seperti biasa saya akan diajukan soalan yang sungguh berharga. Disebabkan soalan itu diajukan oleh sepupu yang berusia muda walaupun dah beranak dua, maka jawapan yang saya berikan juga sangat berpatutan. Cuma kalau soalan itu diajukan oleh mak saudara yang anak-anaknya sangat laku dan tiap-tiap tahun kenduri, maka saya seharusnya cuba memaniskan muka dan berlakon seadanya. Itu yang sepatutnya kan. Ha ha ha..

Hmm cukup lah cerita raya. Saya banyak duduk rumah. Kata kawan saya, anak dara memang patut duduk di rumah saja. Paling jauh saya keluar pun cuma ke Taiping. Itupun jalan sesak yang teramat sangat. Perjalanan 40 minit sudah jadi berjam-jam. KL lengang. Kampung pula yang sesak. Penat.

Ini gambar rangkuman kejadian dalam tempoh beberapa hari. Dan sudah namanya blog saya harus lah muka saya yang banyak.



Selamat hari raya. Sesiapa yang mahu datang ke rumah, sila telefon saya. Tahun ini saya tak buat rumah terbuka. Sekian, terima kasih.

Thursday, October 09, 2008

..::HARI-HARI SEBELUM RAYA::..

Saya balik kampung agak awal. Sebelum raya haritu. Jadi, daripada duduk sahaja baik saya buat perkara yang berfaedah.

Dengan kerjasama beberapa orang kakak yang lain, maka inilah hasilnya.



1. Adunan chocolate chips.
2. Lungguk saja. Rupa tak berapa cantik. Tapi rasa sedap mengalahkan biskut chipsmore.
3. Itu saja gatal nak tunjuk langkah-langkahnya. Maklum la pertama kali nak buat biskut sendiri. Harus teruja lebih.
4. Adunan sampret
5. Sampret yang dah jadi. Comel kan?

Oh, sebelum tu di KL saya dah buat biskut ini. Balang tinggi tu untuk tempahan orang.



Siapa yang nak rasa biskut-biskut tu, jemput la datang beraya ke rumah saya. Kalau permintaan menggalakkan, tahun depan saya buka tempahan umum.

Ha ha ha..

Ok. Berbalik kepada cerita di kampung.

Dah lepas berpenat lelah buat biskut raya, misi di dapur diteruskan dengan persediaan untuk juadah berbuka puasa pula. Banyak tangannya, banyak la yang boleh buat.



1. Sebelum. Hidangan tersusun elok saja.
2. Selepas masuk waktu. Semua serbu. (budak yang nama Hanany tu pun sibuk juga nak makan)

Untuk makluman, kuih hijau dalam gambar itu ialah salah satu kuih orang Banjar. Namanya penakok. Nak buat kena pakai air perahan daun pandan yang original. Kalau setakat pakai perasa dan pewarna pandan, memang tak jadi. Mak saya memang cukup handal buat kuih ni. Termasuk kuih-kuih lain juga.

Dan. Di situlah kegembiraan bagi mereka yang berpuasa dan menghayati maksudnya.

Nanti. Kita sambung pula dengan cerita raya.

Wednesday, October 08, 2008

..::RAYA ITU SEBULAN::..

Saya sudah kembali bekerja.

Tapi jiwa masih berhari raya.

Nantilah. Saya ceritakan.

Sekarang ini ada kerja menanti.

Saturday, September 27, 2008

..::IA CUMA NOMBOR::..

Hari ini umur saya genap 29 tahun.

Alhamdulillah, syukur dengan segala nikmat dan rezeki yang telah diberikanNya. Saya gembira dengan adanya keluarga dan kawan-kawan di sisi. Oh, teman hidup?? Itu saya sedang usahakan. Selebihnya saya berdoa kepada Allah agar dipertemukan dengan jodoh yang baik, taat dan mampu membimbing dan menjaga saya: kekal sampai Syurga. InsyaAllah.

Terima kasih kepada teman-teman yang menitipkan ucapan tanda ingatan beserta doa.

Ini hadiah yang saya beri untuk diri sendiri. Saya gunakan voucher yang diberikan oleh Focus Point bernilai RM50 dan tambah sendirilah bakinya. Siapa lagi mahu tambahkan.



Saya pilih bingkai biasa saja walaupun teman-teman kata cermin mata hitam bingkai besar-besar itu trend semasa. Tak mengapalah. Saya rela beralah dengan trend. Semata-mata tidak mahu mengorbankan kesesuaian dan keselesaan.

Ok. Berbalik kepada tajuk asal, 29 itu cuma nombor. Yang paling penting pencapaian sepanjang 29 tahun itu. Kuantiti dan kualiti. Dan. Saya bersyukur dengan semuanya.

Selamat ulangtahun untuk diri sendiri. Semoga apa yang dihajati dimakbulkanNya.

Friday, September 26, 2008

..::KAD DIHULUR PENGGANTI DIRI::..

Saya sudah pulang ke kampung untuk berhari raya bersama keluarga. Jadi di kesempatan ini, saya titipkan ucapan untuk teman-teman pembaca sekalian.



Oh, jemput lah datang beraya ke rumah saya...

Wednesday, September 24, 2008

..::DEMI MASA: SESUNGGUHNYA MANUSIA KERUGIAN::..

Semalam. Ada ceramah di Jabatan. Sempena bulan Ramadhan.

Tapi. Aku. Keluar ikut pintu belakang. Pergi tukar duit raya di pusatbandar.

Rupa-rupanya. Ustaz Zamri yang datang bercerita.

Dan. Aku. Menyesal. Kerugian dua perkara.

1. Ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Zamri

2. Autograf beliau

Lalu. Balik ke rumah. Aku tonton Ustaz Zamri Bercerita di TV9. Sambil berbuka puasa.

Tuesday, September 23, 2008

..::SAKIT ITU MENSUCIKAN DOSA::..

Ada orang yang dipercayai terlantar sakit di rumah selama 9 hari. Menjelang hari ulangtahun kelahirannya. Tak mahu pergi hospital. Tapi mahu sup ketam. Sebagai ubat.

Namun. Setelah diugut-ugut oleh Ketua Turus, juga dijanjikan dengan sup ketam dan air 100+ maka dia dengan semangat bersiap-siap mahu ke hospital.

Permintaannya tak berhenti setakat itu. Jika ditahan di wad, dia meminta pula agar disediakan sup sirip ikan yu. Wah!!! Hebat sungguh penangan sakitnya ini.

Dan. Sebagai seorang yang telah diarahkan untuk menyediakan sup berkenaan, aku meminta sebentuk cincin belah rotan sebagai pendahuluan. Baru sup sirip ikan yu akan dihidangkan.

Tiba-tiba. Demamnya terus kebah.

Aku syak. Platlet darahnya terus meningkat akibat terkejut.

Monday, September 22, 2008

..::BULAN JIMAT-CERMAT::..

Alhamdulillah, setakat hari ni aku masih berjaya mengekalkan rekod tanpa Pasar Ramadhan. Aku cuma pergi pasar untuk beli bahan basah.

Dan. Aku suka. Balik dari pejabat, sampai rumah sibuk-sibukkan diri dengan memasak. Dalam masa yang sama aku boleh berlatih untuk masa akan datang. Bila dah ada laki nanti. Ha ha ha. Lepas tu tunggu waktu berbuka. Sambil-sambil tengok tv aku ambil gambar makanan tu.

Ni sebahagian makanan orang bujang. Yang penting itu adalah apa yang aku nak makan pada hari itu. Dan. Air wajib ialah sirap bandung.



Bagi aku, masak sendiri lagi jimat daripada membeli di Pasar Ramadhan.

(Ini juga timbal balik daripada apa yang aku dah belanja untuk 3 helai batik sutera dan sebuah bag tangan)

Ha ha ha

Friday, September 19, 2008

..::INI BULAN PENGHARGAAN::..

Sepanjang bulan September ni boleh dikatakan aku banyak dapat hadiah. Lebih daripada 1 sudah dikira banyak. Ha ha ha. Lagipun, kan kata bulan ni birthday aku. Dan aku ni pula banyak pegang kad itu ini, jadi ahli itu ini. Tengok sajalah gambar di bawah tu.



Gambar paling atas tu voucher RM50.00 daripada Focus Point. Aku memang pelanggan setia rangkaian kedainya. Voucher ni aku dah gunakan. Hadiah namanya. Harus digunakan sebagai hadiah untuk diri sendiri juga.

Yang sebelah voucher Focus Point tu, daripada Jaya Jusco. Aku dah redeem hadiahnya. Sama juga voucher. Ada yang best dan ada yang tak perlu pun. Kalau Ika ada kat sini, dah lama aku ajak dia pergi makan Nando's.

Bawah sebelah kiri adalah tiket percuma daripada GSC untuk filem-filem yang bertanda (*) sahaja. Too bad. Bila filem yang aku nak tengok tak termasuk dalam senarai.

Dan. Gambar kanan itu kad dan voucher daripada SOGO. Tapi yang SOGO ni kena belanja RM100 - RM500 dalam satu resit, baru boleh dapat apa yang dia tawarkan. Aku tak pasti resit tu mesti dalam bulan yang ditetapkan atau pun tidak. Kalau tak, resit aku belanja beli beg tangan bulan lepas mungkin boleh digunakan. Itupun, kalau resit tu masih belum dibuang.

Oh, cuma bulan ni tarikh ulangtahun kelahiran aku tu tiba bila orang semua sudah berpusu-pusu mahu balik beraya. Aku sendiri pun insyaAllah sudah sampai di kampung. Jadi, tiadalah acara makan-makan secara berjemaah. Alahaaii..

Wednesday, September 17, 2008

..::MAINAN::..

"Semalam aku TERbeli mainan untuk budak lelaki" cerita laki orang yang sering digilai oleh perempuan-perempuan genit.

"Hah? TERbeli mainan untuk budak lelaki?" Aku terkejut.

"Lepas tu - aku bukannya reti main mainan tu" sambungnya lagi.

"Apakah itu? Aku ni naif la" Tanya aku lagi. Jujur. Aku tak faham.

"Laptop Acer kenit warna pearl white" Jawab laki orang yang sering digilai oleh perempuan-perempuan genit. Dalam tawa.

WOW!! WOW!!
..::WEIRD::..

Sometimes.

People can be weird.

Tuesday, September 16, 2008

..::SEDIKIT ITU TETAP PERBEZAAN::..

Pagi tadi. Dalam perjalanan ke pejabat. Aku singgah di satu stesen minyak di tepi lebuhraya sebelum tol Sungai Besi.

Isi minyak seperti biasa. RM30.00. Harganya naik ataupun turun, aku tetap akan isi sejumlah itu. Aku hanya akan isi lebih bila mahu memulakan perjalanan yang jauh melebihi 100km satu hala.

Bila selesai isi aku dapati RM30.00 bersamaan 11.765 liter. Di stesen itu. Padahal, jika di stesen jenama yang sama, di tempat lain, kebiasaannya bila aku isi RM30.00 ia bersamaan dengan 11.77 liter. Apakah?

Ok. Walaupun sedikit perbezaannya, tetapi ia tetap berbeza. Dan. Mengapa boleh jadi seperti ini?

Friday, September 12, 2008

..::PUZZLE::..

Aku suka main puzzle.

Tapi. Aku tak suka orang yang bermain 'puzzle' dengan aku.

Thursday, September 11, 2008

..::PENGAKUAN INI TAK PERLU BERSUMPAH::..

Aku. Mahu buat pengakuan. Bahawa sekarang ini aku terlalu kuat berangan.

Tapi tidaklah sampai aku ini hidup berpaksikan angan-angan semata. Aku masih berpijak di bumi. Yang nyata.

Dan. Aku baru diperbetulkan. Yang kuat berangan itu adalah Mat Jenin. Bukan Pak Kadok. Pak Kadok itu rupa-rupanya orang yang menang sorak tetapi kampungnya tergadai.

Aku tak mahu jadi kedua-duanya. Aku mahu jadi aku.

Sekarang ini aku terlalu kuat berangan. Tentang masa depan.

Kata seorang kawan, tidak salah berangan-angan. Lagipun tiada bayaran dikenakan untuk sebuah angan-angan.

Wednesday, September 10, 2008

..::KATA KUNCI::..

Pada satu masa dan ketika. Menulis di blog terasa membosankan. Mulalah cuba sesuatu yang lain. Contohnya buka blog tertutup. Dan menulis secara bebas di sana.

Lupakan tentang itu.

Aku bosan. Lalu aku menjelajah dan menerokai blog sendiri. Melihat-lihat siapakah yang membaca blog ini. Dari mana datangnya mereka. Mungkin apakah yang mereka cari.

Maka. Dari kata kunci aku dapati ada yang masuk blog ini kerana mencari. Pipiyapong.

Dan. Gambar orang bersalin secara normal.

Ha ha ha.

Tuesday, September 09, 2008

..::RASA ITU DATANG LAGI::..

Saya. Rasa mahu menangis. Lagi.

Bila apa yang saya sudah siap taip hilang begitu saja.

Paparan komputer gelap sekelip mata. Radio sepi tiba-tiba. Lampu tidak lagi mengeluarkan cahaya.

Dan. Bila ia sudah kembali. Yang tinggal hanya sisa-sisa yang tidak mendatangkan apa-apa makna.

Saya. Rasa mahu menangis. Lagi

Monday, September 08, 2008

..::L ITU LONGGAR::..

Minggu lepas. Boss saya baru pulang dari tugasan rasmi. Di Sepanyol dan Paris.

Sebelum dia pergi. Saya minta dibelikan cenderahati. Tapi bukan coklat. "Pullok doh?" kata boss saya.

Maka seperti yang diminta, boss saya belikan fridge magnet. Selain daripada itu, dibelikannya juga sehelai t-shirt.

Agak memeranjatkan. Kerana boss saya adalah seorang lelaki berumur 50 tahun. Yang sangat kebapaan. Pandai pula dia memilih baju potongan wanita. Dari jenama ZARA pula tu.

Cuma. Saya ini mungkin kurang bersyukur. Mengomel di belakang bila melihat baju itu bersaiz L - USA/EUROPE.

Tapi bila difikirkan semula. Mengambil kira juga bulan Ramadhan yang mulia ini. Mungkin dia tidak mahu saya mengenakan pakaian dalam kategori S - Sempit atau M - muat-muat. Sebaliknya yang longgar-longgar. Sesuai dengan imej.

Ha ha ha...

Saturday, September 06, 2008

..::BUKA TUTUP BUKA TUTUP::..

Aku suka dengan ayat Basrie dalam komen di entry Naga.

"Harini tutup blog terbuka. Esok buka blog tertutup."


Dan. Aku rasa memang ramai yang ada blog tertutup.

Friday, September 05, 2008

..::POPULAR::..

Dalam bulan Ramadhan ni, tajuk perbualan paling popular ialah berkisar tentang makanan.

Thursday, September 04, 2008

..::ITU NAMANYA PERPADUAN::..

Ku sangka panas sampai ke petang. Rupanya hujan lebat setiap hari.

Seawal jam 4.30 petang. Jalan raya sudah mula sibuk. Orang ramai berpusu-pusu mahu pulang. Mahu berbuka puasa. Mahu makan malam. Bersama keluarga. Tidak kira bangsa. Tidak kira agama.

Di bazar Ramadhan. Begitu juga. Sesak. Masing-masing sibuk mahu pilih juadah apa. Untuk santapan berbuka puasa. Hidangan makan malam. Tak kira bangsa. Tak kira agama.

Itu lah Malaysia. Semua kaum. Semua bangsa. Semua agama. Sama-sama merayakan. Sama-sama meraikan.

Dan. Itu namanya perpaduan.