Thursday, June 11, 2009

..::ZOOM MALAYSIA - SABAH SIRI II::..

(5 Jun 2009)

Saya masih di Sabah. Jadual perjalanan saya adalah Kota Kinabalu - Keningau - Kota Kinabalu. Jadi di Kota Kinabalu saya perlu buat tempahan hotel untuk 2 malam yang berlainan. (eh, macam kecelaruan saja ayat saya ini. ha ha ha. Pedulikan lah). Kami menginap di Best Western Kinabalu Daya Hotel. Berhadapan dengan Wisma Merdeka.

Saya terlupa untuk rakam gambar rupa paras hotel ini dari luar. Tapi, seperti kata pepatah, jangan menilai isi buku dari kulitnya. Ini adalah rupa di dalam bilik hotel kami.

Saya pilih bilik keluarga. Harga bilik ialah RM270.00 untuk satu malam + sarapan pagi. Oh, saya dapat kadar untuk kakitangan Kerajaan. Sangat berbaloi kerana hotel ini berada di tengah bandar. Jadi, boleh berjalan kaki sahaja jika mahu ke tempat membeli-belah.

Perjalanan saya pada 5 Jun ini ialah ke Keningau. Keluar dari KK lebih kurang jam 10.00pagi. Singgah sarapan dan makan tengahari di Penampang. Untuk ke Keningau saya difahamkan ada beberapa jalan yang boleh digunakan. Tetapi kami memilih untuk menggunakan jalan Bukit Mas melalui Banjaran Crocker.

Ini kenderaan hebat yang kami naik. Kata pemandunya yang kacak, di Sabah memang rata-rata penduduknya menggunakan kenderaan begitu. Bersesuaian dengan bentuk muka bumi. Bayaran bulanan hampir RM900 juga katanya. Tapi jika di semenanjung, memang dia tak mampulah nak miliki kenderaan itu. Ok. Dapat tumpang pun sudah cukup seronok.

Perjalanan dari KK ke Keningau sepatutnya mengambil masa 2 1/2 jam sahaja. Tetapi, siapa kita untuk menentukan apa yang akan terjadi. Dalam perjalanan kami tersekat oleh satu kemalangan melibatkan sebuah lori yang terbabas di 'siring' jalan. Hampir satu jam (mungkin) kami tersangkut di situ. Kereta sudah berderet-deret di kedua-dua hala. Memang tak boleh buat apa-apa. Di kiri lereng bukit, di kanan gaung.

Dalam gambar tu kelihatan kren sedang cuba mengangkat lori yang terbabas. 'Memek' jugalah kepala lori tu. Tapi saya rasa pemandunya hanya cedera. Agak ngeri untuk membayangkan jika mana-mana kenderaan terjunam ke dalam gaung di situ.

Bila semuanya selesai, kami meneruskan perjalanan. Kerana sudah lewat untuk sampai sebelum majlis akad nikah yang dijadualkan jam 2.30 petang, kami pun bersantai-santai sahaja dalam perjalanan.

Sepanjang perjalanan kami berhenti beberapa kali. Gambar 1: Saya bergaya di hadapan papan tanda ke arah Taman Banjaran Crocker. Sejuk sangat udara di situ. Gambar 2: Pemandangan banjaran, hutan belantara dan gunung ganang segala. Gambar 3: Sebenarnya dari atas tempat saya berdiri tu boleh nampak seluruh Pekan Tambunan Gambar 4 : Gerbang menuju ke Gunung Alab Resort Gambar 5: Perkampungan padi huma dalam perjalanan ke Keningau selepas Tambunan. Entah apa nama kampung tu. Tak ingatlah. Nama kampung yang saya ingat cuma Dongongon sahaja.

Sampai di Keningau waktu sudah petang. Terus daftar masuk di hotel. Kami memilih Perkasa Hotel kerana ia dekat dengan lokasi majlis perkahwinan yang akan dijalankan nanti.

Ini gambar yang diambil sebelum balik semula ke Kota Kinabalu. Letak dulu. Jangan pula nanti kata kenapa saya pakai baju berulang kali. Oh saya bukan begitu. Ahaks.

Sampai di Keningau sudah lewat. Dan kami cuma makan sekali sahaja pada siang hari. Rasa lapar jangan cakap lah. Tapi terpaksa tahan kerana nanti malam mahu ke rumah pengantin untuk majlis berinai. Eeerrr kita makan di situ sahajalah.

ymn said...

last pic -
kasut kaler putih .. kasut baru .. : )

Unknown said...

best giler keta tuh!

YMN :
Tak la baru sangat.

Beli pada 2 Januari 2009 di Pavilion KL. (eh perlu ke diberitahu)

Ahaks

OLIN :
Sangat teruja tengok features kereta itu

tasekM said...

seluar putih kamu tu nampak putih betul. he he.

:p

TASIK :
Aku guna sabun Daia.

Ha ha ha

sham said...

entry ini dan entry sebelumnya buatkan saya rindu amat sangat pada sabah huhu

tak sabar tunggu next entry ;)

SHAM :
Sabah memang best lah. Dan rasa mahu pergi lagi, lagi dan lagi

Unknown said...

ni yg nak keja kat sabah nih..hehehe~

OLIN :
Boleh!! Nanti akak pegi sana lagi awak leh jadi tourist guide