Thursday, March 05, 2009

..::SENTAP::..

Semalam saya pergi menonton wayang. Filem Geng: Pengembaraan Bermula. Ya, saya tahu orang lain sudah menontonnya sejak hari pertama ditayangkan. Biarlah. Sekurang-kurangnya saya dapat menjadi salah seorang penyumbang kepada kutipan filem animasi tempatan yang hebat ini.

Seperti kebiasaan saya menonton seorang diri. Seperti kebiasaannya juga saya menonton ketika saya punya lesen besar untuk memilih waktu tayangan yang luar-biasa-bagi-orang-Islam.

Cuma, saya tidak pasti dengan penonton-penonton Melayu-Islam lain yang ada bersama-sama saya di dalam panggung. Tua muda lelaki perempuan ibu bapa anak-anak semua ada.

Sayang sekali. Di dalam filem Geng terdapat 2 babak memaparkan azan sedang berkumandang. Dan satu babak ketika orang kampung menyanyi kegembiraan, Upin dan Ipin berkata "solat jangan ditinggalkan, kerana ia tiang agama".

Jadi, di mana tauladan yang boleh diberikan kepada anak-anak jika ibu bapa sendiri seolah-olah memberi galakan dengan membawa mereka menonton wayang pada waktu Maghrib.

Saya yang punya lesen besar pun rasa sentap dengan ayat Upin dan Ipin. Yang sengaja tu apa pula perasaannya ya.

3 comments:

Kehelan said...

tiang yg dah musnah...

paiseh said...

barangkali semua dilanda keuzuran..
gua sangka baik2 je ni.

Mya said...

haihh.. ya, kami juga tersentap di sini..