Friday, September 11, 2009

..::MERTUA YANG LUCU::..

Kelmarin. Pada hari saya berduka lara itu. Bakal ibu mertua saya menelefon. Lagi. Dia memang rajin telefon orang. Tapi sejak Ramadhan ini kali pertama dia telefon saya.

Sebenarnya saya tak dengar pun bunyi telefon sebab saya sedang masak di dapur dan telefon ditinggalkan di dalam bilik. Selesai masak saya lihat telefon berkelip-kelip. Jadi lepas mandi dan wangi-wangi saya pun telefon dia semula.

Dengar saja suara saya, bakal ibu mertua saya itu cukup gembira. Ok saya pun berbual seperti biasa. Ceria juga. Lagipun tidak elok lah jika saya pamerkan duka lara saya. Petuanya bercakap sambil senyum dan ketawa. Kadang-kadang walaupun agak palsu tapi ia tetap boleh diterima.

Pot pet pot pet lah kami tentang juadah berbuka puasa, tentang pasar Ramadhan, tentang menu kegemaran, tentang itu tentang ini termasuk juga tentang anak lelakinya. (Tapi tak pula berbual tentang baju raya atau mesin jahit).

Sedar tak sedar berbual waktu berbuka puasa pun dah hampir. Sebelum letak telefon bakal ibu mertua saya mengucapkan selamat berbuka puasa. Tak cukup itu, ditambah lagi dengan ayat "kita berbuka puasa 2 orang..." diiringi dengan ketawa halus. Waaahhh sudah pandai 'main kotor' ye. "Ye lah.. makan tu ingat-ingat le kita yang sorang-sorang ni." Balas saya dalam nada sayu. Dan kami ketawa lagi sebelum berbalas ucapan salam.

Lalu, sedikit sebanyak duka lara saya hilang dan diganti dengan rasa lucu yang masih bersisa.

11 comments:

Princess Liyana said...

Alaahai..tkpe kak..tk lama lg tk keseorangan lg di buln puasa ;)

ili syazwani said...

kak nida, kawin bulan berapa?

SHIMI said...

bagus betul bakal mak mertua kamu.
boleh pakat2 gitu...

madulebah said...

LIYANA :
Hik hik.. Ganti puasa pun ada orang temankan

ILI :
Bulan Muharram. InsyaAllah

SHIMI :
InsyaAllah.. Kadang-kadang kita pulak naik segan sebab dia baik sangat

tasikmerah said...

bagus la mak mer ko nida... :)



.

FdausAmad said...

Promosi melepak di blog gua.Rilek Rilek.
Konfem konfem lah Free.

lawan.us said...

wakakakakak cerita yang anegh eh kapan2 mampir ke web gw ok so loe bs numpang mejeng d situ

Cik Jah said...

ohh saya baru tau, telefon bukan takat boley dengar suara, tp boleh smpai bau juga ....sebab awak wangi2 baru tepon dia semula kekdahnya hhahahaha...:P

tp kan awak, lebih baik dia lucu2 dari dia seriyes sepanjang masa yg boleh buatkan awak terkulat2 tak tau nak smbang apa....hiksss.

madulebah said...

TASIK :
Mak aku pendiam sikit, jadi bila dapat mak yang pot pet maka aku pun sama naik la pot pet nya..

FDAUSAMAD
Baiiiikk

LAWAN.US :
Bisa.. bisa.. hiks

CIK JAH :
Tu psikologi namanya. Lagipun kalo aku tak mandi lepas masak, aku hanya akan mandi esok pagi je sebab aku tak mandi lepas makan. Eh, motip??

Ya.. ya.. dia banyak sembang pun kadang-kadang saya terkulat-kulat gak. ahaha

Mya said...

wah.. bakal mak mertua kamu memang lucu.. :)

madulebah said...

MYA :
Doakan yang baik2 untuk saya ya. Dan saya juga akan doakan yang baik-baik untuk awak