Saturday, September 26, 2009

..::29 RAMADHAN::..

Alhamdulillah kita sudah sampai ke punghujung Ramadhan kali ini.

Seperti biasa keluarga saya yang ramai, bila berkumpul maka suasananya sangatlah meriah. Dan ini yang dinamakan kegembiraan ketika berbuka puasa.


Macam-macam ada


Makan makan dan makan. Berhenti solat. Kemudian sambung makan makan lagi. He he he

Lepas Isya' lepas dah dengar pengumuman raya maka aktiviti seterusnya bermula. Ketupat saya dah rebus di siang hari. Jadi tinggal buat kuah kacang, masak rendang, balut pulut dan masukkan biskut raya dalam balang. Tapi memandangkan angkatan tentera adalah ramai maka urusan boleh menjadi mudah dan lancar.

Sebagai orang Banjar yang masih mengekalkan tradisi, 'pulut pasung' adalah hidangan wajib di pagi raya.


"Walaupun mata saya sudah mengantuk tapi saya terpaksa menunjukkan contoh yang baik sebagai ketua keluarga"



"pulut yang telah ditanak diletakkan di atas daun pisang"



"Kemudian padatkan begini. Lihat jari jermari saya... lembut kannnn"



"Bila dah padat, gulung dan ikat di 3 bahagian seperti pocong"

"meh Ani 'kolong' abah"


Aktiviti menyediakan juadah hari raya diteruskan dengan aktiviti makan makan dan pot pet pot pet(lagi) bila Kak Mah sekeluarga sampai menjelang 1.00 pagi. Sebahagian orang lelaki mula menonton bola sepak di Astro. Budak-budak yang tak mahu tidur terus bermain. Orang yang nak tidur terpaksa bersabar.

4 comments:

Amy Z! said...

hahaha. 'kolong' ye?

anak buah aku, yana.

"yana 'kun' ada buku tu.."

instead of pun. dah 5 tahun pun tak hilang2 'kun' dia tu. hahaha.

madulebah said...

AMYZ :
Ha ha ha...

tapi aku xleh gelak banyak sangat sebab aku belum ada anak

nizamsani said...

walaupun aku banjar.
aku tak pernah tau pun pasal pulut pasung ni.
cakap banjar pun aku tak reti.
haha.

madulebah said...

NIZAM :
hoh keji la ko nih.

Meh aku polish ko balik biar bisa bersurah