Tuesday, March 09, 2010

..::KERANA BOMOH MARUAH TERGADAI::..

Sejak akhir-akhir ni kalau baca surat khabar, macam-macam cerita ada. Kisah buang anak tak pernah putus. Sekarang timbul pula kisah dera anak. Ditambah lagi dengan anak-anak remaja yang merompak dan memukul nenek. Lain-lain kisah yang tak pernah putus ialah tentang mangsa cabul bomoh.

Pagi ni muka depan Metro cerita tentang perempuan yang rela dicabul bomoh dan kemuncaknya sanggup meminta cerai daripada suaminya. Semua bermula apabila beliau pergi berjumpa bomoh kerana mahu meminta pelaris dek kerana restoran yang diusahakan mengalami masalah. Jika dikira, dari awal lagi ia sudah terpesong. Kenapa lah mahu meminta pelaris. Sedangkan rezeki semuanya datang daripada Allah. Hmmm entahlah.

Berbalik kepada kisah tadi, katanya bomoh beri air jampi dan selepas meminum dia seolah-olah dipukau. Ikut saja apa kata bomoh. Tanggalkan baju dan diurut seluruh badan kerana mahu menjarakkan kandungan pun diikutkan saja. Entah apa kaitannya. Bukankah tujuan asal berjumpa bomoh kerana mahu pelaris?? Tiba-tiba timbul pula kisah jarakkan kandungan. Haiiih.

Berbicara dengan seorang teman, kata beliau sebenarnya bomoh ni bukan bagi air jampi pun. Tapi kebanyakan bomoh memang pandai bercakap. Sehingga apa yang dicakapkan bomoh dipercayai oleh pelanggan. Ini semua didorong oleh keinginan yang menebal sehingga ia mampu mengatasi kewarasan. Malah beliau sendiri pernah hampir-hampir terjerat oleh pihak yang memang pandai memanipulasi orang hanya dengan menggunakan kata-kata.

Jika dipandang dari sudut yang lebih luas terasa hairan juga kerana ramai yang masih percaya dengan bomoh. Sedangkan bukan sekali dua kita dikhabarkan dengan kisah bomoh yang menjalankan kaedah rawatan yang pelik. Peliklah kan kalau bomoh lelaki merawat pesakit wanita dengan meraba dan sebagainya. Tapi berbalik kepada point yang dinyatakan, ini semua didorong oleh keinginan sehingga mengatasi kewarasan.

Sememangnya manusia tidak pernah berpuas hati dengan apa yang dimiliki. Terlupa juga untuk bersyukur dengan rezeki yang telah Allah beri. Lalu apabila kita lupa dan jauh daripada Allah dan rahmatNya, apa yang dekat dengan kita ialah Syaitan. Wallahu'alam.

2 comments:

Amy Z! said...

aku pun pelik ngan org² yg taksub dan percaya sgt dgn bomoh. kalau minta tolong ustaz, tak apalah.
tapi bomoh ni. err.. takut gak dia menyimpang, minta bantuan jin apa semua. kan dah jauh.

secara tak langsung kita menyesatkan diri kita sendiri..

:(

imanamani said...

hmm... sampai jumpa bomoh,.... sudah..nya...padah...