Tuesday, October 04, 2011

..::PERTUKARAN, PERPINDAHAN & SAMBUNG BELAJAR::..

Curi masa sikit. Pagi tadi keluar macam biasa 6.30pagi. Tapi sampai pejabat hampir jam 8.30pagi dek kerana ada kemalangan melibatkan 5 buah kereta sebelum sampai tol Jalan Duta. Boss tanya apa kaitan kemalangan dengan lewat sampai pejabat? Huk Huk Huk. Boss faham sendiri je lah.

Ni cabaran bila jarak rumah dengan pejabat sangat jauh. Berpuluh kilometer. Permohonan pertukaran dah hampir setahun, sunyi lagi. Kena tunggu giliran adalah jawapan standard. Lagipun lokasi yang saya pohon tu lokasi panas.

Baru-baru ni dapat maklumat mana-mana Jabatan yang menyewa kena pindah Putrajaya. Hati dah sedikit lega. Memang jarak Shah Alam ke Putrajaya tak jauh beza dengan jarak ke Kuala Lumpur. Tapi sekurang-kurangnya saya tak perlu masuk pusat bandar. Cuma, semalam pegawai yang berkaitan beritahu kemungkinan besar Jabatan tak jadi pindah. Sebaliknya mungkin akan ambil alih pejabat lama di Jalan Dato' Onn bila Bahagian Pengurusan Sumber Manusia pindah ke Putrajaya. Katanya lagi mungkin kos pengubahsuaian jadi faktor. :(

Sembang-sembang dengan suami, lalu dicadangkannya supaya saya ambil cuti dan sambung belajar jika susah sangat nak dapat tukar atau tak jadi pindah Putrajaya. Mencabar juga cadangan tu. Ye lah kalau sorang-sorang mungkin mudah. Ni dah ada suami, ada anak mana nak belajar dan buat tugasan lagi. Mampu ke saya nak beri komitmen untuk semua ni. Lagipun nak tuntut ilmu kena lahir dari hati. He he.

Bila fikirkan semua ni, hati memang terasa benar nak berhenti kerja dan tumpukan perhatian terhadap keluarga serta rumahtangga. Kata seorang kawan, bila dah berhenti nanti hati meronta-ronta pula nak kerja semula. Ada juga kawan yang terfikir, bagaimanakah 'nasib' kita pada masa akan datang bila tak ada pendapatan sendiri jika sesuatu yang 'buruk' berlaku. Mungkin kaunselor boleh bagi pandangan berdasarkan pengalaman.

Keputusan pertukaran atau perpindahan bukan di tangan saya. Namun yang lain, terpulang kepada saya. Dan, apa pun keputusan yang saya pilih, ada pro dan kontranya juga.

5 comments:

Amy Z! said...

semoga cepat2 la pindah. kesian kat ko.

Pnut said...

iangatkah dah dpt tukaq.. suspen je.. sesamalah kita travel berjauh-jauhan ke opis

cik puan daun said...

i follower ke 100!!!! yayy..

eh.. masih tak dpt lagi ke? aku igt dah dpt tukar ke subang tu.. teruk la dorang ni

Blue Roses said...

sabar nida... ada hikmahnya tuh..... :)

RashAtie said...

ada hikmah disebalik kejadian :)