Thursday, January 17, 2008

..::BATIK::..



Mula-mula dulu Kerajaan suruh pakai batik setiap hari Sabtu. Tapi bila Sabtu sudah tidak menjadi hari bekerja, ia ditukar ke hari Khamis.

Tak lama lepas tu, keluar arahan supaya kakitangan Kerajaan pakai batik setiap 1 dan 15 haribulan setiap bulan. Arahan tu disambut dengan gembira. Kerana dalam setahun mungkin hanya beberapa kali sahaja 1 dan 15hb yang jatuh pada hari bekerja.

Tiba-tiba tak ada angin tak ada ribut 15hb Januari lepas dikeluarkan pula arahan pemakaian batik pada hari Khamis. Balik kepada arahan yang pernah dikeluarkan lebih setahun yang lalu.

Di Kementerian aku kerja, pemakaian batik jawa adalah dilarang sama sekali. Hanya batik Malaysia SAHAJA dibenarkan. Arahan Kerajaan pun macam tu juga sebenarnya. Ada yang merungut. Batik Malaysia bukannya murah. Mana mahu cari koleksi batik sebanyak itu untuk dipakai 4 kali dalam sebulan (jika tidak mahu mengulang pakai yang sama lah). Tapi nak buat macam mana, ikut sajalah. Ada orang kata Pak Lah rasa bersalah terhadap arwah isterinya yang dulu begitu gigih memperjuangkan batik Malaysia ni.

Dalam surat khabar harini ada yang memohon subsidi 2 pasang batik setiap orang. OOhh aku peduli apa. Dan aku tak kisah Kerajaan nak suruh pakai batik hari apa pun. Aku punya cukup (mungkin lebih) koleksi batik untuk dipakai 4 kali dalam sebulan selama 3 bulan tanpa perlu ulang pakai.


Lepas ni ramai la yang mula berniaga batik di pejabat-pejabat Kerajaan

0 comments: