Wednesday, January 16, 2008

..::K-Eight::..



Aku hanya mula baca K-Eight seminggu selepas Naga serahkan kepada aku. Itupun sebab malam tu TV tak ada rancangan yang menarik, lalu aku masuk bilik, baring atas katil dan meratah K-Eight.

Baca.. baca.. baca.. hayati setiap plot dan watak. Selami setiap inci perkataan.

Alamak! Seram la pulak. Tengok jam dah hampir 12.00 tengah malam..

Aku berhenti membaca pada cerpen Jigo. Tutup lampu dan pejam mata sambil mulut terkumat-kamit membaca ayat-ayat suci.

Memohon agar aku tidak diganggu bayangan perempuan yang jatuh dari bangunan, atau bisikan-bisikan kepada 'bongek' memberitahu bahawa perempuan tu sudah mati ataupun jelmaan perempuan cantik tetapi penuh solekan darah yang menakutkan.

-----------------------

Aku habiskan baca K-8 waktu siang sebab aku dah seram nak baca waktu malam. Aku pernah duduk rumah flat. Aku pernah tengok orang jatuh dari flat tu dan tertiarap kat tepi longkang.

Bila baca himpunan cerpen dalam tu, satu-satu apa yang pernah aku lalui sepanjang 7 tahun menghuni rumah flat terimbas kembali. Walaupun tak ada uncle nyamuk, tak ada bobby atau Judge + Intan, tapi watak-watak lain seakan-akan ada dan pernah terjadi di persekitaran aku.

Aku suka K-8. Ada elemen humor, seram, kemasyarakatan, kekeluargaan, keagamaan dan perikemaknusiaan. Lengkap. Membacanya mencabar aku tentang penulisan. Walaupun ianya tidak semencabar aku membaca karya Faisal Tehrani. Membacanya juga mengimbau aku kepada realiti dan fantasi kehidupan.

Tahniah barisan penulis K-Eight. Aku akan ulang baca nanti untuk lebih menjiwai kisahnya.

1 comments:

Anonymous said...

Rentikanlah membaca kerana terpaksa dan tidak menjiwai watak...

Hilang keseniannya.

Analogi yang menarik tetang tenaga pengajar praktikal lesen yang lagi satu.