Friday, December 14, 2007

..::USAHA TANGGA KEJAYAAN::..

Semalam, adik ipar aku sms tanya ada tak resepi waffle. Katanya, laki dia suka makan waffle, jadi dia nak la cuba buat sendiri. Aku kata, resepi waffle aku kat pasaraya je. Ha ha ha

Tapi, memandangkan aku ni seorang kakak ipar yang baik hati dan mulia, maka aku pun google dan tanyalah kawan-kawan yang lebih pakar dalam bidang masakan. Jadi, dapat lah beberapa resepi.

Kepada laki adik ipar aku yang suka makan waffle tu, sila ambil resepi ini dan berikanlah kepada isteri anda untuk dicuba.

Resepi pertama:

Bahan-bahan
• 3 biji telur
• 3 cwan tepung(ayak)
• 1 1/2 cawan gula
• 1 1/4 butter/majerin
• 2 1/2 cawan susu
• 1-2 camca teh baking powder
• sedikit garam
• sedikit esen vanila

Cara:
1. Campurkan semua bahan dlm blender/mixer.
2. Blend sehingga nampak gelombang gelombang udara dalam adunan
3. Pastikan adunan tidak terlalu pekat atau terlalu cair.
4. Panaskan waffle maker & sendukkan adunan tadi.
5. Serve with syrup or ice cream (atau apa-apa yang disukai)

Resepi kedua:

Ingredients:
• 1 3/4 cups Flour
• 2 teaspoons baking powder
• 1/2 teaspoon salt
• 1 tablespoon sugar
• 3 eggs - separated
• 1 1/2 cup milk
• 1/3 cup vegetable oil

Steps:
1. Sift dry ingredients in a bowl.
2. Beat egg whites until stiff.
3. Add egg yolks, milk & vegetable oil to dry ingredients - using a mixer, beat thoroughly.
4. Gently fold egg whites into batter.
5. For use in waffle iron - Follow manufacturer directions! Makes 3 - 4 round 9" waffles


p/s : Kalau boleh cuba la buat masa aku singgah nak hantar kerepek ubi perasa BBQ dan lada hitam yang dikirim.. jawooooh tu kirim...mengidam ka apa ntah. ha ha ha

2 comments:

KiMi said...

bilanya nak buat....mesin waffle pon tak beli lagiiii...
kerepek tu dia ngidam dulu2...nak bagi hanany makan sikit...kot2 mau ilang ayaq liur meleleh dia tuh..

Nida Shaari said...

KIMI :
Miza kata dia nak resepi dulu baru cari barang nak buat. Alaa boh dalam pan pun buleh. Tapi jadi pankek la bukan waffle.

Ya la pun.. tu pasal Hanany 'berliuran'