Friday, December 04, 2009

..::HANI LEMPENGNYA HANGUS::..

Itu Hani lain. Hani ini lempengnya elok tak hangus pun. Malah, sangat sedap. Ha ha ha. Tiba-tiba puji diri sendiri walaupun cuma masak lempeng.

Sebenarnya, ini pertama kali saya buat lempeng. Lempeng pisang. Sesikat pisang tu pula mak saya bagi awal November dulu sebab kononnya nak buatkan pisang goreng untuk bakal menantunya. Tapi tak jadi buat pun. Saya goreng pisang tu dan makan sendiri saja. Kemudian saya kata nanti lah saya buatkan kek pisang. Tapi dikeji pula sebab pisang goreng yang mudah pun saya tak buat ini kan pula kek pisang.

Asalnya semalam balik kerja saya memang dah semangat nak buat kek pisang. Bahan-bahan semua dah keluarkan. Tiba-tiba aura kek hilang. Sudah-sudahnya saya rasa nak buat lempeng dan makan dengan sambal ikan bilis saja.

Oleh kerana baru pertama kali nak cuba, saya pun telefon mak untuk tanya cara-caranya. Mak terus jawab "macam buat cecodok lah". Ha ha ha. Saya sambut dengan ketawa besar. Dan sila keji saya. Kuih-muih lain seperti karipap, roti canai, nagasari (hanya menyebut beberapa nama) semua saya sudah buat. Tapi tidak cekodok.

Tapi saya tidak lah sampai tak tahu apa bahan-bahan asasnya. Pisang (sudah tentu lah) + tepung gandum + gula + sedikit garam. Mak kata adunannya biar cair sikit. Lepas tu mak kata "handek lagi sadep campor sikit niyor". Sekali lagi ha ha ha. Mana nak cari kelapa? Jadi sila abaikan bahan yang tiada. Untuk tekak sendiri, masak saja menggunakan bahan yang ada depan mata.

Maka, selepas pot pet pot pet dari cerita macam mana nak buat lempeng, ke cerita persiapan kenduri, melangkau pula cerita hujan setiap hari sehingga lori hantar pasir terbenam tayar, saya pun mulakan operasi mengupas pisang yang kulitnya sudah keras hitam melekat sebab dah sebulan dalam peti ais. Ok saya tau sepatutnya saya kupas dulu kulitnya sebelum simpan dalam peti.

Maka, bersilatlah saya di dapur. Dan. Inilah hasilnya lempeng pisang + sambal tumis ikan bilis. Yang cantik dan tidak hangus macam lempeng Hani. Sedap walaupun sesuatu.

..::Lempeng pisang awak::..


Kerana pertama kali percubaan, saya terima hakikat kegagalan. Tiada orang tak pernah gagal, kan?? Dan saya sudah syak sesuatu yang tidak kena bila adunan melekat sedikit di kuali yang katanya non stick itu.

Sekali lagi saya telefon mak. Dan tiba-tiba juga saya menjadi anak yang begitu kerap menelefon emaknya. Ha ha ha. Minta kepastian mak dan kemusykilan saya bahawa adunan kurang tepung benar. Mak juga kata mungkin saya terlebih letak gula. Ok, nanti lebihan adunan akan saya buat penambah-baikan dan lihat hasilnya kemudian.

Dan entry panjang lebar ini diakhiri dengan gambar pisang goreng yang begitu sedap dimakan panas-panas di musim hujan begini.

5 comments:

Blue Roses said...

oi ... cik nida.... buat aku nih terliuq saja....

Kak Yong said...

sedapnya....dah lama x masak cekodok pisang....

Mar said...

terserlah kesedapannya...yummieee

fazila79 said...

sedapnya pisang goreng tu....

Mya said...

adakah kamu akan menjadi menantu kesayangan? ;)