Friday, September 07, 2012

..::DI MANA DIA DI HATIKU?::..

"Hati itu boleh berkarat, pencucinya adalah Al-Quran dan ingatkan mati."

Pesanan Imam Ghazali :

"Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temua juga, maka berdoalah kepada ALLAH, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"

----------------------


Saya sedang membaca buku di atas untuk mengasah kembali minat membaca yang sudah agak lama ditinggalkan. Alasan mudah, sejak lepas kahwin, mengandung, beranak, kekangan masa dan tenaga membuatkan membaca diketepikan. Tetapi saya sedar ada sesuatu yang tidak lengkap macam a missing piece bila tak membaca.

Ia sebuah buku yang sangat baik. Setakat 36 muka surat yang telah saya baca, air mata saya merembes sayu. Terasa jauhnya saya. Atau juga mungkin kerana terlalu banyak yang saya pendam dalam hati.

Dan, kata-kata di atas saya petik dari buku berkenaan untuk perkongsian bersama. Selamat membaca dan mencari di mana letaknya Dia di hati kita.


0 comments: