Saturday, September 08, 2012

..::BIAR LAMBAT ASALKAN SELAMAT::..

Kita sambung cerita raya.

Pagi-pagi Syawal kedua kami dah plan nak balik Perak. Gedebak-gedebuk bersiap kemas itu ini dan sarapan, 7.40 pagi gerak dari Melaka. Lalu Masjid Tanah-Lubok China-Rembau, masuk lebuhraya di Pedas-Linggi dan turun di Senawang kemudian sambung guna LEKAS.

Pemandangan menarik yang kami nampak ialah semua gerai yang ada jual roti canai memang penuh dan orang memang beratur panjang. Semua orang dah tak lalu nak makan lemang, ketupat dan rendang ye. Hehe.

Kami singgah dulu di Semenyih rumah Atam sebab nak ziarah dia yang tak dapat balik beraya di kampung. Sekaligus nak bagi kek yang saya buatkan untuk dia dan sedikit ole-ole daripada mertua. Masa gerak tu saya sms bagitau dan atam bajet kami sampai pukul 10.00. Saya tanya suami, dia jawab pukul 9.00. And we make it at 9.15 ihiks. Atam kata memang laju sungguh kami ni. He he. Sampai saja bagi mandi Muhammad dulu kemudian baru senang nak lepak-lepak.

..::Muhammad mengamuk sebab Pak Tam pegang kamera mama ha ha::..

Ini saja gambar yang saya ada. Lain-lain gambar tengah makan semua boleh tengok dalam blog Atam.

10.30 gerak dari Semenyih. Sebab awal lagi suami kata singgah rumah dulu. Masuk Putrajaya untuk naik ke Elite dan turun Bukit Jelutong. Lancar. Singgah rumah tinggalkan baju kotor, kemas beg baju sikit-sikit lagi dan suami sempat cuci kereta. 12.30 gerak dari rumah menuju destinasi.

Dari Guthrie masuk ke Plus mula-mula tu lancar saja walaupun kereta banyak, sampailah ke kawasan pertukaran lorong dari 3 ke 2 lorong di Slim River. Selalunya bila sesak kami akan keluar di Slim River, tapi haritu jalan keluar tu pun dah penuh sesak, jadi kami terus saja. Hujan sekejap-sekejap di sesetengah kawasan. Dan, merangkak-rangkaklah sampai ke Tapah. Kalau tak salah saya waktu tu dah dekat pukul 3.00petang, which is biasanya dah dekat nak sampai kampung huhu.

Berhenti di Tapah untuk isi minyak dan memenuhi lain-lain keperluan. Perut pun dah lapar. Kereta banyak, parking pun tepi-tepi jalan saja. Suami keluar cari makan. Tak lama lepas tu hujan turun dengan sangat lebatnya, dan suami sangkut di luar hampir 2 jam. Sebab KFC penuh sampai ke luar dan tempat makan yang lain pun penuh suami cuma tapau mee rebus restoran Pak Tam, 2 biji pau dan jagung rebus daily fresh.

Dipendekkan cerita dalam perjalanan yang panjang ni, pukul 7.30 malam baru kami sampai Bagan Serai. Lemau rasa badan. Singgah rumah abang saya dulu sebab siangnya dia buat makan-makan jemput adik beradik. Kimi pun ada kat situ baru sampai.

..::Gambar ambil dari Facebook abang saya::..

Lepas kenyang makan, borak-borak sambil bagi duit raya, pukul 9.00 lebih gerak balik rumah. Penatnya tak tahulah nak cakap. Dekat 12 jam baru nak sampai. Tapi tak apalah, bak kata tajuk entry ni, biar lambat asalkan selamat. Kami berhenti lama di Tapah sebab hujan lebat sangat tak nampak jalan dan memang bahaya nak drive. Alhamdulillah.

Pengalaman perjalanan panjang nak balik kampung kali ni disusuli dengan kami suami isteri terpaksa bangun jam 4.00pagi sebab cirit birit. Dan, saya syak mee rebus Pak Tam puncanya. Bukanlah bersangka buruk. Cuma memandangkan kami berdua saja yang makan benda tu, dan kami berdua saja yang kena, tak ada apa lagi yang dapat menyangkal. Mujur juga tak teruk mana.

Kegembiraan beraya bersama keluarga tak tergugat olehnya ;)











0 comments: