Tuesday, September 11, 2012

..::ABANG, ADIK DAN SUSU IBU::..

Lepas tulis cerita raya, mari kita tulis secara random pula.

MUHAMMAD
Anak teruna saya ni sudah 23 bulan. Owh sebulan saja lagi umur genap 2 tahun. Kadang-kadang rindu dia ketika bayi. Kadang-kadang saya mahu dia cepat besar. Masih bertutur bahasa bayi, namun dari sehari ke sehari perbendaharaan katanya makin bertambah. Paling Muhammad pandai sebut sakit, dah sampai, sudah, ikan, nasi, biskut, basikal, gigi, baju. Eh banyak juga sebenarnya walaupun masih ada sedikit pelat. Tak takut orang awam dan suka binatang terutamanya kucing, siap ditunggang kucing tu. Dan paling suka sapu sampah. Kalau nak menyapu, kena buat masa dia tidur.

..::Muhammad tolong Tok sapu sampah::..

Sebulan saya di kampung, siang malam Muhammad menyapu. Nampak saja Tok pegang penyapu, cepat-cepat dia minta nak sapu juga. Bukan setakat sapu sampah dalam rumah, bilik air pun Muhammad tolong sental :p. Pergi beraya rumah Mak Ngah pun dia tolong sapu sampah juga. Bertuah anak teruna ni. Tok kata like father like son.

..::Lain-lain aktiviti Muhammad sepanjang di kampung::..

ADIK MUHAMMAD
Alhamdulillah. InsyaAllah adik Muhammad sudah berusia hampir 18 minggu. Rezeki Allah ketika saya bercuti tanpa gaji. Seperti mengandungkan Muhammad dulu, saya tak alami alahan teruk. Sekadar muntah di awal pagi sehingga sekarang. Dan pedih ulu hati. Mengidam? Macam-macam. Tambahan pula duduk di Bangkok dan apa yang diidamkan tu semua makanan di tanahair. Bila teringin tu, dapat rasa sikit pun sebenarnya dah rasa puas hati. Doakan saya ya :)

SUSU IBU
Masa minggu terakhir bekerja dulu, saya dah habiskan stok EBM yang ada. Stok pun sebenarnya cukup-cukup makan saja sebab pam di pejabat pun hasilnya cukup-cukup makan. Mungkin mind set. Nak habiskan stok yang ada sebab renyah nak angkut EBM naik kapalterbang. Lagipun nanti saya tak kerja. Dan bila duduk rumah, memang saya dah berhenti mengepam.

Dalam usia 23 bulan, Muhammad masih menyusu dengan saya walaupun makanan dan minuman lain pun semua Muhammad tak tolak. Dengan kandungan 18 minggu, saya sekarang dalam proses menceraikan Muhammad dengan susu. Tanpa kaedah-kaedah yang selalu dicadangkan orang tua-tua, saya mahu ia berlaku secara semulajadi. Saya kesian, saya sayang dan entah ada perasaan yang tak dapat dirungkai. Sekarang saya beri bila dia mahu sahaja. Jika tak minta saya buat tak tahu atau beri minum dalam cawan atau bancuhkan susu dalam botol sahaja. Malam-malam pun dah semakin jarang terjaga mahu susu.

LAIN-LAIN
Masa duduk di kampung haritu saya pergi buat buku merah. Buku saya kena tag warna hijau sebab saya kurang berat badan dan pernah ada kes bersalin secara pembedahan. Dan, sampai sekarang berat saya masih 45kg.



2 comments:

Amyz! said...

Wah~ Dah 18w! Tahniah! Jaga diri baik2. :-)

rafiza said...

tahniah, satu pengalaman lagi ni preggie di tempat orang nnt..take care