Wednesday, July 04, 2012

..::MAKAN KENDURI::..

Di Malaysia, sana sini dengarnya tengah musim kenduri. Lalu orang di perantauan ni pun teringin nak makan nasi dan lauk kenduri.

Alhamdulillah, Allah makbulkan doa saya. Hehehe. Malam Jumaat, balik dari masjid suami beritahu dapat jemputan kenduri daripada Khatib Abas. Kenduri hari Sabtu. Nanti Ismail, tuan rumah datang jemput dan bawa kami pergi sana.

Berdebar juga nak pergi kenduri orang siam ni. Entah macam mana suasananya. Entah apa hidangannya. Dan pada mulanya saya bercadang mahu pakai baju kurung, tapi suami kata pakai baju biasa saja. Fikir-fikir semula, oklah saya pakai jeans dan blouse labuh.

Hari Sabtu jam 10.00pagi Ismail datang jemput. Kenduri tu di kawasan Pathanakan. Nak kata jauh dari Thonglor ni, tak la juga. Mungkin macam dari Shah Alam ke USJ. Ismail beritahu kawasan kenduri ni ialah kawasan perkampungan orang melayu siam. Mereka tinggal di atas tanah wakaf, dengan bayaran sewa 500bth sebulan, lebih kurang RM50. Dan, bila sampai ke situ memang jelas pemandangan yang sangat berbeza. Wanita-wanita bertudung kelihatan di merata-rata. Tempat makan yang banyak. Paling saling tak tumpah dengan keadaan di Malaysia ialah pakcik-pakcik yang berkain pelekat melepak di kedai-kedai kopi di tepi jalan. Tapi saya malu nak ambil gambar.

..::papan tanda kuning dan bendera thai akan dipasang menandakan ada kenduri::..


..::macam di Malaysia juga, ada khemah dan meja makan::..


Orang islam di Thailand tak kira tua atau muda pergi kenduri pakai baju melayu dengan kain pelekat. Walaupun kenduri kahwin. Kalau di Malaysia selalunya orang pakai macam tu kalau kenduri doa selamat saja. Dan, selalunya orang tua-tua je.

Ismail beritahu lagi bahawa kenduri di sini bermula dari jam 8.00pagi sehingga malam, berlangsung selama 2 hari. Wow!

..::Kami makan bersila dalam rumah. Dan, terkejut juga tengok pakaian orang yang datang kenduri memang grand mengalahkan pengantin. Berkilat-kilat sana sini dan kain pun bertingkat-tingkat. Hehehe::..


..::Lauk kenduri::..


Ringkas saja lauknya. Sup tulang yang super duper sedap. Dagingnya lembut dan luruh dari tulang. Kemudian ada so-on goreng + daging + kacang panjang dan daging masak merah. Cuma, jangan tertipu dengan warna merah itu kerana sebenarnya rasanya manis. Memang potong habislah.

..::Cuma nasi putih. Tak ada nasi minyak. Dan, makan dengan sudu ya :)::..


..::Juga tak ada air sirap. Cuma air ais kosong saja dalam jug dan cawan stainless steel::..


Satu yang menarik ialah, kita boleh minta tambah lauk bila-bila masa sahaja. Ada penanggah yang bawa baldi berisi sup tulang.

..::gambar kurang jelas sebab dekat sangat kat belakang saya::..


..::bekas sampah juga disediakan. Mudah sangat::..


..::Ada manisan yang sangat manis. Eerrr dah nama pun manisan, kan? hehe. Saya tak rasa pun, suami saja yang jamah sikit::..


Tengah-tengah makan, nampak pengantin. Tak pasti pula yang mana satu anak Haji Abas. Tapi muka muda sungguh la pengantin ni.


Walaupun cuma makan nasi putih dengan sup tulang, Alhamdulillah sedap sangat. Bertambah juga saya makan. Muhammad pun makan banyak. Lupa nak ambil gambar budak tu. Hajat di hati macam nak makan lagi sebab lapar dan sarapan pagi tu cuma karipap, tapi apakan daya, makan bersila pakai jeans memang tak kena gaya. Sendat perut. Balik rumah, sampai ke malam saya sebut-sebut sup tulang dan suami ejek saya kenapa tak minta tapau. He he he.

Sekian, cerita saya makan kenduri di perkampungan melayu islam di Siam. Sampai jumpa lagi. Wassalam :)












4 comments:

Mazrah said...

Salam,
It's fun to cari makan halal di bangkok, one place I love going is Nangphya Muslim Restaurant di area Rajhitevee. Sedap! Mungkin boleh cuba one day. Their address : phayathai 403 Soi Petchburi 7 Rajthevee

Mazrah said...

Their mango salad sangat sedap and I selalu order mango salad, tomyum dia pun sedap. 😊

Nida Shaari said...

MAZRAH :
As salam..

waah.. thanks for the info.. we are still looking for Mak Jah or (Mek Yah?) restaurant.. I think its around that area too..

Nanti boleh cari lah. Cuma Rajthevee tu jem sungguh.. mungkin lagi mudah pergi naik BTS kot

Mazrah said...

Rajthevee memang sungguh jam tapi sedap dan situ memang kawasan muslim... I kalau datang memang dok area platinum hehe