Friday, June 15, 2012

..::MELAYAN KEHENDAK TEKAK::..

Duduk di rantau orang ni, lama-lama teringat dengan makanan di Malaysia. Saya tak tahu macam mana perasaan orang yang dah lama duduk di luar negara. Mungkin alah bisa tegal biasa. Tapi saya, menjelang bulan ke tiga ni mula teringat itu ini.

Teringat burger depan UiTM Puncak Perdana tu, teringat roti canai Batu 5, roti canai Kampung Melayu Subang, KFC Malaysia, Nando's dan macam-macam lagi. Dan lagi mencabar diri bila asyik layan rancangan masak-masak di TV. Erm sebab itu je rancangan yang seronok dan sesuai ditonton bersama anak, selain daripada layan Upin Ipin.

Baru-baru ni tiba-tiba saya teringat Lontong Klang. Gara-gara baca blog Maya yang pergi makan mee ketam di Seksyen 7. Memang tak ada kaitan pun di antara lontong dengan mee ketam. Tapi memandangkan lokasi kedua-dua restoran tu berdekatan, buat hati teringat-ingat.

Jadi, saya buat cuba masak sendiri kuah lodeh. Saya tak pernah buat sendiri pun walaupun mertua saya selalu buat. Kalau ada dulu zaman belajar tahun 1999 masak dengan kawan-kawan di rumah sewa masa tak balik Raya Haji. Saya google resipi dan pilih resipi dari dapur Mat Gebu. Bahan mudah dan tak renyah.



Ini hasilnya. Saya hidang dengan kuah kacang. Walaupun tak berapa cukup sifat, Alhamdulillah menjadi. Suami makan tak bunyi apa. Muhammad pun nampak suka bila makan bertambah. Tapi kalau ada tempe, tauhu, sengkuang dan sambal sotong memang lagi terangkat. Kot.

Saya kata kot sebab sebenarnya sehingga ke hari ni, masuk hari ke 2 saya tak rasa pun lagi lontong tu. Entahlah.

1 comments:

asd said...


Agen Domino Terpercaya menyediakan banyak promo menarik sekali
Salah satu promo yang diminati banyak orang disini adalah bonus deposit 10% tanpa batas
Dengan bonus tersebut membuat para pecinta judi online beralih ke situs ini.
ZumaQQ juga menyediakan deposit via pulsa telkomsel,xl,ovo,dana,gopay,dll
WA : +6281263106553