Saturday, June 02, 2012

..::KEMUDAHAN YANG CUKUP BERMAKNA::..

Alhamdulillah, berada di Bangkok untuk tempoh yang lama memberi peluang kepada saya mengenali dan memahami budaya luar dengan lebih dekat. Malah, semakin lama di sini, saya semakin biasa dengan persekitaran. Tidak rasa terasing. Dan, yang lebih menggembirakan umat Islam bebas mengamalkan tuntutan agama. Antara mahu atau tidak sahaja.

Pada hari pertama tiba di bumi Thai, dari dalam kapalterbang lagi saya sudah lihat ada 2 buah masjid tersegam indah di tengah-tengah sawah padi. Dalam perjalanan dari lapangan terbang ke rumah pula, saya melalui 4 buah masjid. Dan, rumah yang kami diami juga berdekatan dengan masjid.

Bila keluar membeli belah pula, tak perlu risau kerana pihak pengurusan pusat membeli belah memang menyediakan ruang solat. Saya pernah melalui pengalaman yang sukar di negara jiran. Dan, saya juga pernah terbaca, ada yang menunaikan solat dalam fitting room pusat membeli belah, secara sembunyi-sembunyi. Alhamdulillah, di Bangkok kepentingan umat Islam dipelihara.

Di sini saya kongsikan bersama pusat membeli belah di Bangkok yang menyediakan ruang solat. Ini setakat yang saya sudah pergi lah. Banyak lagi pusat membeli belah yang saya belum sampai. Hiks. Walaupun ruangnya terhad, namun cukup bermakna.

Ini surau yang disediakan oleh pihak pengurusan MBK Center. Terletak di tingkat 6 kompleks berkenaan.

..::Ruang solat dan tempat wuduk yang diasingkan::..


Di The Platinum, ada dua ruang solat disediakan. Yang kami pergi ni di tingkat 5 dan satu lagi di tingkat 2. Ruang terhad. Walau bagaimanapun, sejadah, telekung dan kain pelikat berlipat cantik.


..::Ruang bersekali. Hanya dipisahkan oleh dinding separuh di bahagian mengambil wuduk::..


Terbaharu kami ke Siam Paragon. Sudah menjadi kebiasaan bila ke tempat baru mesti cari directory pamphlet dulu. Selain nak pastikan hala tuju, maklumat kemudahan asas seperti bank, makanan halal dan surau juga boleh diperolehi.

Dan, Siam Paragon menyediakan kemudahan surau di Aras Bawah (Basement) bahagian Selatan. Ruang yang luas, kemas dan selesa.


..::Tempat solat berasingan, namun berkongsi tempat wuduk::..


Ok saya tutup entry ini dengan ucapan tahniah kepada pihak kerajaan Thai dan pengurusan pusat membeli belah. Yang baik kita ambil jadi panduan dan pengajaran, yang buruk kita tinggalkan.. di sempadan.. hehe

2 comments:

Amyz! said...

Surau2 di sana nampaknya lebih terjaga dari surau2 di kompleks beli belah di sini. :-(

Nida Shaari said...

AMYZ :
Itu lah. Bukan saja surau, tandas, kaki lima dan persekitaran tempat awam pun kemas. Peniaga tepi jalan akan kemas sampah sarap sendiri dan memang tak ada yang akan sepah-sepah tunggu tukang sapu yang buat.