Thursday, May 24, 2012

..::ROTI PISANG SIAM::..

Bila tengok-tengok semula entry sejak datang Bangkok ni, boleh dikatakan kebanyakkannya semua pasal makan. He he he. Kita kan makan untuk hidup. Jadi untuk meneruskan kelangsungan hidup di negara orang ni, kenalah pandai cari makan.

Kali ni saya nak cerita pasal roti pisang. Tak banyak beza sangat dengan roti pisang di Malaysia kerana masih menggunakan bahan asas yang sama, iaitu tepung roti canai dan pisang. Cuma cara persembahannya yang berbeza. Eeerr persembahan? Hiks..

..::Roti pisang siam jual tepi-tepi jalan je::..


..::Pisang yang tebal dan banyak::..


Masa nak order, penjual akan tanya nak telur ke. Tapi kami pilih biasa saja. Tak pernah cuba lagi yang letak telur. Entah macam mana rupanya. Telur di dalam ke di luar, tak tahu lah.

..::Roti yang sudah siap dipamerkan::..


Untuk pengetahuan, roti pisang yang dah siap akan dipotong kecil-kecil, dan susun 2 lapis. Selepas lapisan pertama akan diletakkan susu dan ditabur gula, begitu juga dengan lapisan atas sekali. Cuba bayangkan berapa betapa manis dan berapa banyak kalori yang diambil. Uhuks. Tak baik untuk kesihatan. Jadi kami cuma minta sedikit susu di lapisan tengah sahaja, tidak di permukaan atas, juga tiada taburan gula. Dan, bila begitu roti lebih garing dan sedap. Nyum nyum.

ok. Selamat menjamu selera. ;)



0 comments: