Tuesday, May 22, 2012

..::DUA KALI TANYA BARU YAKIN::..

Ini kisah nak cari makan lepas penat berjalan-jalan membeli belah dan mencuci mata dalam gedung fesyen terbesar itu. Dalam directory dinyatakan ada makanan muslim di food court. Pilihan restoran makanan segera juga pelbagai. Ada Mc Donald, Swensens, KFC dan macam-macam lagi. Cuma, perlu dipastikan status halalnya.

Kalau pergi MBK, kami tak risau nak cari makan sebab ada Yana Restoran. Dan sebelum ni masa pergi Chatuchak Market, saya bawa bekal.

Kami ambil keputusan untuk tinjau dulu bagaimana keadaan food court di tingkat 6 The Platinum. Dan seperti sedia maklum konsep food court, pinggan mangkuk sudu garfu semuanya berkonsep gunasama. Jadi, tak ada pilihan lain kecuali KFC. Sebab saya tengok boleh dikatakan kebanyakan muslim semua makan KFC.

Namun, untuk menyedapkan hati sendiri saya tanya pekerja KFC yang lalu sewaktu saya beratur. "HALAL?" Dia jawab sambil angguk "HALAL". Ok. Tapi hati tetap ragu-ragu sebab budak tu bermata sepet. Haha. Tak lama lepas tu lalu seorang lagi pekerja yang berkulit hitam manis. Saya tanya lagi. "HALAL?" Dan, nak dijadikan cerita sewaktu saya tanya tu, budak bermata sepet tu lalu juga dan dia sebenarnya yang dengar soalan saya. Ha ha ha. Dia pandang saya dengan pandangan yang eeerrr.. hiks, kemudian tepuk bahu kawannya itu sambil bercakap dalam bahasa siam. Budak kulit hitam manis tu pun pergi belakang kaunter keluarkan satu kertas macam sijil halal dan tunjuk kepada saya. Alhamdulillah, lepas dua kali tanya barulah yakin nak makan. Sebenarnya kalau pihak pengurusan gantung sijil tu kan mudah. Macam pihak pengurusan restoran makanan segera di Singapura.

Pilihan menu yang ada tak sama dengan apa yang ada di Malaysia. Apa yang ada kita makan saja. dan pesan melalui gambar yang tertera. Main tunjuk-tunjuk. Budak di kaunter tu tak berapa boleh berbahasa Inggeris dan kami pula tak berbahasa Thai. Jadi memang agak susah nak explain.

..::Saya makan nasi putih dengan kerabu ayam goreng yang pedas dan masam::..


..::Suami makan 2 ketul ayam::..


..::Fries datang bersama 2 ketul ayam, mashed potato dan shrimp ring tu kena beli berasingan::..


Meraka tak ada pilihan set yang banyak macam di Malaysia. Air pun cuma ada pepsi dan 7-up. Air boleh tukar dengan mineral water. Tak ada milo tak ada ice lemon tea.

Err banyak bunyi pula kan. Syukur Alhamdulillah ada makanan jika nak dibandingkan dengan orang yang kebuluran tu. #insaf#.

Jadi selamat menyambut bulan Rejab. Semoga kita dapat menikmati Ramadhan tahun ini, InsyaAllah.











0 comments: