Friday, November 18, 2011

..::MENEROKA RASA::..

Muhammad dah 13 bulan. Dah ada gigi 4 batang. Petah bercakap dan baru nak belajar berdiri lepas tangan dan bertatih. Berat 8kg dan tinggi lebih kurang 74cm.

Sejak diperkenalkan dengan makanan pejal sewaktu umur 6 bulan, saya memang bekalkan bubur nasi untuk Muhammad makan di taska. Dulu-dulu saya buat stok untuk 2 hari. Tapi bila dah ada periuk yang sesuai, saya masak setiap hari. Sediakan bahan, sebelum tidur on periuk esok pagi dah siap. Bubur lebih segar dan isi dalam bekas panas.

Bila Muhammad dah ada gigi, saya bekalkan juga biskut dan roti. Lagipun nak mengelakkan 'kakak' di taska bagi Muhammad makan biskut merrie. Isk, saya sendiri pun rasa melekat tekak makan biskut merrie macam tu saja, ini kan pula bayi. Berkahak tekak akibatnya.

2 minggu kebelakangan ni Muhammad dah tak minat nak makan bubur nasi. Tak kira apa bahan sampingan yang saya tambah, dia tetap menolak. Ketap bibir geleng-geleng kepala sambil meronta-ronta bila cuba disuap. Suami belikan dan suruh bagi bijirin bayi. Dah beli saya ambil saja tapi baginya tidak. He he he.

Jadi, saya ambil keputusan cuba buatkan bubur oat untuk Muhammad. Campur sikit madu dan EBM kemudian tambah kismis atau buah-buahan segar. Muhammad nampak berselera dengan menu baru. Tapi untuk ke taska saya masih bekalkan bubur nasi. Sampailah beberapa hari kebelakangan ni 'kakak' taska bagitahu Muhammad makan sikit saja apa yang dibekalkan, selebihnya kawannya yang makan dan sukakan bubur tu.

Semalam saya buat eksperimen. Bekalkan Muhammad dengan makaroni dan bubur oat serta biskut. Sekurang-kurangnya jika dia menolak makaroni, oat dan biskut boleh jadi makanan sampingan.



Buah tomato untuk puri, karot, brokoli dan isi ikan tenggiri saya kukus dulu sebelum tumis bersama bawang menggunakan minyak zaitun. Tabur sikit dengan herba campuran. Saya guna isi ikan sebab Dermatologist nasihatkan supaya tangguh dulu pemberian ayam dan telur kepada Muhammad.



Oat yang dicampur ke dalam air rebusan ayam bersama labu, kentang dan sawi.



Biskut untuk digigit. Semua resipi saya ambil idea daripada blog yang saya jumpa kemudian ubah mengikut kesesuaian.

Dan ini makaroni versi orang dewasa yang ditambah chili flakes.



Harap Muhammad suka dengan menu baru ini.

**Edited

'Kakak' taska bagitahu Muhammad suka makan makaroni tu, jadi harini saya bekalkan spaghetti pula. Masih guna kaedah yang sama dengan makaroni, cuma saya gantikan ikan dengan daging kisar. Tak ada gambar sebab agak kelam-kabut bangun pukul 5.30pagi. Dapur gas pula satu tungku saja yang berfungsi. Versi yang saya bawa bekal ke pejabat pun dah habis masuk perut.

Jika difikirkan badan dan mata, memang tak larat nak bangun awal-awal jam 5.00pagi dan bersilat di dapur. Sebab dah masak untuk Muhammad, saya mesti masak sarapan untuk suami juga. Tapi bila dah buat rasa puas dapat sediakan makanan untuk mereka yang saya sayang.

0 comments: