Wednesday, November 16, 2011

..::GUNA JARI PUN BOLEH::..

Saya seorang ibu yang menyusukan anaknya. Dan selalu berdoa agar Allah beri rezeki untuk saya menyusukan Muhammad sehingga umur 2 tahun. Selain daripada itu untuk mengekalkan bekalan, saya mengepam susu menggunakan mesin setiap 3 jam sewaktu berada di pejabat.

Nak dijadikan cerita, satu hari mesin tak berfungsi. Tak ada sedutan langsung. Gelabah. Telefon kawan yang mengepam juga untuk tanya kalau-kalau boleh pinjam mesinnya. Tapi dia dah bawa balik pam sebab dah tak mengepam kerana mengandung.

Tak ada pilihan lain, terus saya google dan cari panduan untuk hand expression. Memang masa mula-mula guna pam dulu, mak saya ada cakap orang dulu-dulu pakai tangan pun dapat penuh cawan. Hiks. Dulu lain sekarang lain. Dan pertama kali cuba agak berjejehan dan sememeh juga. Demi anak saya kuatkan juga semangat dan yakin akan hasilnya.

Bak kata orang, practice make progress kan. Dapatlah hasilnya yang cukup untuk Muhammad sekali minum.



Walaupun tak dapat penuh botol macam gambar yang selalu saya nampak dalam page KIM, saya tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya pada masa akan datang jika mesin buat hal lagi, saya tak perlu begitu gelabah. Lagipun sekarang Muhammad kuat menggigit kadang-kadang sampai berdarah. Nak guna pam bertambah sakit jadi guna jari pun boleh ;)

0 comments: