Wednesday, June 09, 2010

..::PERCUTIAN BAJET I::..

Dah lama saya tak menulis secara biasa. Dalam erti kata yang sebenarnya, dah lama saya tak update blog. He he he

Ini cerita lama masa cuti sempena Hari Wesak tempohari. Saya dan suami telah merancang untuk berjalan-jalan ke selatan ala-ala backpacking. Saya sebut ala-ala sebab kami tidur hotel. Tapi yang lain semua guna pengangkutan awam. Dan jalan-jalan ikut haluan sendiri berdasarkan peta tanpa ada itinerary. Gamble sungguh.

Perjalanan bermula di pagi hari dengan menaiki teksi dari rumah ke Terminal Bas Bukit Jalil. Dan tentulah sambung perjalanan naik bas dari Bukit Jalil ke Larkin. Kami pilih untuk naik bas 2 tingkat sebab ada kemudahan tandas di dalamnya. Dan ada kantin juga. Kalau ikutkan katanya bas ni tak berhenti pun, tapi bas berhenti juga selama 5 minit di RnR Yong Peng untuk buang sampah, dan pemandu serta cabin crew nak hisap rokok. Ada satu kejadian di sini. Lepas 5 minit rehat bas pun meneruskan perjalanan. Tiba-tiba datang PLUS ronda memintas bas. Cuak juga lah mula-mula tuh. Ada salah apa-apa ke. Tapi rupa-rupanya ada sorang penumpang tertinggal di RnR tadi. Terus semua macam gelak-gelak dengan situasi tu.

Sampai di Larkin selepas 4 jam perjalanan. Jalan-jalan survey transport di terminal Larkin kemudian kami pekena murtabak. Tetapi menurut sumber yang berada di Johor, murtabak di Plaza Larkin lagi best. Selain daripada tu lain-lain makanan seperti mee rebus, kacang, pol, mee bandung dan laksa Johor juga dikatakan pilihan makanan yang best di Plaza Larkin. Plaza Larkin ni terletak berhadapan dengan terminal bas Larkin dan ada jambatan yang menyambung 2 bangunan ini. Tapi kami dah tak berdaya nak berjalan-jalan. Teringat nak baring saja.

Habis makan terus cari teksi pergi hotel. Kami menginap di Mutiara Hotel JB. Tak jauh pun. Lagipun teksi lalu jalan pintas. Masa tengah nak check in ni lah saya dapat panggilan telefon daripada adik beritahu Paksu meninggal dunia.

Dah selesai pot pet di kaunter, pihak hotel pun bagi kami bilik. Kalau ikutkan bilik superior dengan satu katil besar. Tapi pihak hotel bagi bilik dengan 2 katil. Belasah je lah.




Ini rupa paras bilik yang diberi. Oh saya lagi suka bilik di hotel Grand Seasons KL tempohari. Nanti rajin saya tulis cerita basi tu.

Elok je masuk bilik hujan pun turun. Jadi apa lagi, landing time!!! Babai. Nanti saya sambung cerita selepas segala penat lelah hilang. Dan sudah bersedia untuk perjalanan seterusnya.

3 comments:

imanamani said...

bagus nya... backpacking ..pun janji cuti cuti malaysia...

balduPuteh said...

nape tak inform kak nida? leh jadi tourist guide u he he

dr hakim said...

ohh i like back packing....come to bali