Friday, June 25, 2010

..::MASA MERUBAH SEGALANYA::..

Sekejap sahaja hari ni sudah Jumaat kembali. Hmmm..

Sepatutnya sekarang saya sudah bersedia dengan senarai semak. Barang-barang keperluan saya dan bayi. Tapi saya tak buat pun lagi. Sangat bukan saya yang sebenar. Oh, kadang-kadang masa merubah segalanya. Cuma sepatutnya ia perubahan ke arah yang lebih baik.

Semalam saya hadir satu program Wacana Integriti. Saya tawarkan diri. Sebab saya memang suka pergi dengar ceramah segala. Bukan selalu nak dapat peluang. Kebetulan tajuk menarik. Lagipun ini lah juga masanya dekatkan diri dengan perkara yang lebih berfaedah agar bayi juga menerima kesan yang positif.

Sejak akhir-akhir ni saya jatuh cinta dengan Maher Zain. Tak kenal siapa dia? Sila gunakan enjin carian anda.

Sampai jumpa lagi bila saya rasa mahu kemaskini blog. (owh baru terperasan, semua perkataan pertama perenggan saya dimulakan dengan huruf S)

Tuesday, June 22, 2010

..::BLUP BLUP::..

Perut saya sekejap-sekejap rasa "blup blup". Masuk angin ke? Rasanya tak.

Masa pemeriksaan bulanan pada minggu ke 19 yang lepas, Doktor tanya sama ada saya sudah rasa tendangan bayi. Entah lah. Mungkin saya tak tahu bagaimana rasanya atau perasaannya.

Tapi sejak 2 hari ni perut saya sekejap-sekejap rasa "blup blup". Adakah itu tanda bayi menendang?

Ada sesiapa mahu kongsi pengalaman.

Monday, June 21, 2010

..::SAYANG ISTERI TINGGAL-TINGGALKAN::..

......

Rupa-rupanya beginilah perasaannya bila berjauhan dengan suami.

Dan saya kagum dengan kawan yang suami kena offshore 6 bulan tanpa dapat berhubung pun. Juga kawan yang baru mendirikan rumahtangga, tinggal berasingan dengan suami kemudian bila disahkan hamil suami pula kena pergi Dubai bertahun-tahun.

Jadi, sabar sajalah sekadar suami berada 5 hari di seberang tambak.

Friday, June 18, 2010

..::STATUS TERKINI::..

Dear friends and readers,

Di hari Jumaat yang mulia ini saya mahu berkongsi pengalaman yang indah.

I'm currently 20 weeks. Dan alhamdulillah saya sihat tanpa alahan sepanjang tempoh ini.

Ok. Itu saja :)

Tuesday, June 15, 2010

..::SEBELUM DAN SELEPAS::..

Sebelum nikah dulu kan, saya selalu sangat diserang tekanan darah rendah. Sekejap-sekejap kena pegi jumpa doktor. Dah tak larat jumpa doktor, pergi farmasi pula cari ubat. Sampaikan doktor suruh saya buat ujian darah untuk pemeriksaan yang lebih teliti. Tapi saya tak buat pun ujian darah. Ngeri.

Bila sebut pasal tekanan darah rendah, semua orang kata ia berkaitan dengan pemakanan. Kurang makan macam kawan-kawan saya cakap. Mungkin juga kot sebab dulu saya ala-ala diet nak muat pakai baju saiz XS atau S saja. Dalam tempoh 2 minggu ada la 2 - 3 kali jamah nasi. Malam memang tak makan berat. Ratah buah dengan minum oat saja.

Itu cerita sebelum nikah.

Selepas nikah semuanya berubah sekelip mata. Alhamdulillah tekanan darah saya sangat normal. Tidak rendah apatah lagi tekanan darah tinggi. Malahan makan pun sudah tidak dikawal-kawal lagi. Dan jangan harap lah untuk muat dengan pakaian saiz XS.

Oh, sila abaikan perkara-perkara lain. Perkara utama yang saya mahu ceritakan ialah ada hikmah di sebalik semua yang berlaku. Hikmah pernikahan, kesihatan saya bertambah baik. Alhamdulillah semoga ia terus berkekalan.

Thursday, June 10, 2010

..::PADA TITIS-TITIS HUJAN::..



pada titis-titis hujan
yang berserakan
lenyapkan segala kedukaan
agar bersinar kebahagiaan
di penghujung pengharapan

Wednesday, June 09, 2010

..::PERCUTIAN BAJET I::..

Dah lama saya tak menulis secara biasa. Dalam erti kata yang sebenarnya, dah lama saya tak update blog. He he he

Ini cerita lama masa cuti sempena Hari Wesak tempohari. Saya dan suami telah merancang untuk berjalan-jalan ke selatan ala-ala backpacking. Saya sebut ala-ala sebab kami tidur hotel. Tapi yang lain semua guna pengangkutan awam. Dan jalan-jalan ikut haluan sendiri berdasarkan peta tanpa ada itinerary. Gamble sungguh.

Perjalanan bermula di pagi hari dengan menaiki teksi dari rumah ke Terminal Bas Bukit Jalil. Dan tentulah sambung perjalanan naik bas dari Bukit Jalil ke Larkin. Kami pilih untuk naik bas 2 tingkat sebab ada kemudahan tandas di dalamnya. Dan ada kantin juga. Kalau ikutkan katanya bas ni tak berhenti pun, tapi bas berhenti juga selama 5 minit di RnR Yong Peng untuk buang sampah, dan pemandu serta cabin crew nak hisap rokok. Ada satu kejadian di sini. Lepas 5 minit rehat bas pun meneruskan perjalanan. Tiba-tiba datang PLUS ronda memintas bas. Cuak juga lah mula-mula tuh. Ada salah apa-apa ke. Tapi rupa-rupanya ada sorang penumpang tertinggal di RnR tadi. Terus semua macam gelak-gelak dengan situasi tu.

Sampai di Larkin selepas 4 jam perjalanan. Jalan-jalan survey transport di terminal Larkin kemudian kami pekena murtabak. Tetapi menurut sumber yang berada di Johor, murtabak di Plaza Larkin lagi best. Selain daripada tu lain-lain makanan seperti mee rebus, kacang, pol, mee bandung dan laksa Johor juga dikatakan pilihan makanan yang best di Plaza Larkin. Plaza Larkin ni terletak berhadapan dengan terminal bas Larkin dan ada jambatan yang menyambung 2 bangunan ini. Tapi kami dah tak berdaya nak berjalan-jalan. Teringat nak baring saja.

Habis makan terus cari teksi pergi hotel. Kami menginap di Mutiara Hotel JB. Tak jauh pun. Lagipun teksi lalu jalan pintas. Masa tengah nak check in ni lah saya dapat panggilan telefon daripada adik beritahu Paksu meninggal dunia.

Dah selesai pot pet di kaunter, pihak hotel pun bagi kami bilik. Kalau ikutkan bilik superior dengan satu katil besar. Tapi pihak hotel bagi bilik dengan 2 katil. Belasah je lah.




Ini rupa paras bilik yang diberi. Oh saya lagi suka bilik di hotel Grand Seasons KL tempohari. Nanti rajin saya tulis cerita basi tu.

Elok je masuk bilik hujan pun turun. Jadi apa lagi, landing time!!! Babai. Nanti saya sambung cerita selepas segala penat lelah hilang. Dan sudah bersedia untuk perjalanan seterusnya.

Sunday, June 06, 2010

..::HATI YANG RETAK::..

Cermin kereta terkena batu

Bagaimana retaknya cermin itu

Begitu jugalah retaknya hati saya :(

Mujur..



ia diinsuranskan.