Friday, February 05, 2010

..::KETAM BERCILI DAN NASI PUTIH UNTUK MAKAN MALAM::..

Tiba-tiba saya rasa blog ni dah tukar jadi blog makanan. Apa taknya. Asyik lah entry pasal makan. Walaupun rasa macam tu, saya tetap juga nak buat entry tentang makanan. He he he.

Sebenarnya saya dan suami jarang sangat makan nasi waktu malam. Kalau makan pun mungkin bila balik kampung. Tu pun dalam kuantiti yang tak berapa nak banyak. Selalunya saya akan masak makanan lain macam mee rebus, goreng cucur kodok atau makan roti bakar saja. (eh, macam berkalori tinggi juga kan?)

Hari Rabu pergi pasar malam saya ada beli ketam. Cadangannya macam nak masak hujung minggu saja. Tapi semalam saya rasa nak sangat makan ketam bercili. Jadi dalam perjalanan balik kerja saya pesan siap-siap dengan suami untuk keluarkan ketam dan cili mesin dari tempat beku. Mujur juga. Perjalanan balik semalam mengambil masa 2 jam disebabkan hujan lebat di KL dan ditambah dengan entah kontraktor mana yang cerdik sangat pergi turap jalan di atas flyover ke Puncak Perdana tu petang-petang waktu orang balik kerja. Punya lama tersangkut sampai saya terlelap sekejap masa tunggu lampu isyarat di Bukit Jelutong. Tersedar bila kereta belakang honk. Hik hik hik.

Sampai rumah pukul 6.30 petang. Terkocoh-kocoh rasanya. Bila saya turun ke dapur lepas solat asar tengok suami tengah buat roti planta. Bagus je kan. Jadi saya boleh terus sediakan bahan untuk masak makan malam. Sambil sediakan bahan, sebenarnya dalam hati rasa berbelah bahagi sama ada mahu makan nasi atau tidak. Tapi bila tanya suami nak nasi tak. Jawabnya habis dah U masak lauk mestilah makan dengan nasi. He he he. Jadi saya sengih saja lah.

Eh, panjang pula mukaddimah. Padahal sebenarnya mahu cerita tentang ketam bercili dan nasi putih yang jadi hidangan makan malam saja.

Dipersembahkan ketam bercili versi saya. Resipi mudah saja. Dan sama saja dengan resipi orang lain.

bawang merah + bawang putih + cili dimesin dan ditumis. Bila sudah wangi dan cili masak masukkan air asam jawa + gula + garam secukup rasa. Masukkan ketam + sedikit air. Gaul rata. Akhir sekali pecahkan sebiji telur. Biarkan mendidih seketika. Kemudian hidangkan dengan penuh kasih sayang


..::chili crab::..


Masih dalam usaha tanpa henti mengajak suami makan sayur. Jadi saya sediakan sayur campur goreng dengan sos tiram. Lagipun makan mesti seimbang mengikut piramidnya. Resipi sayur campur goreng? Tak kan itu pun tak tahu. Campak-campak dan campurkan semua saja. Siap. *Pesanan : Tak perlu tambah garam kerana sos tiram sudah sedia masin.

..::mix vege with oyster sauce::..


* Letak nama Inggeris untuk kesan gempaq

Gambar nasi putih tak perlu letak. Sama macam nasi orang lain juga walaupun saya cuma guna beras cap Jalaluddin Hassan.

Sekian entry penambah ukur lilit badan dari saya.

1 comments:

imanamani said...

dah macam blog kak an pula..penuh dengan resepi...