Wednesday, July 29, 2009

..::THE TAKING OF PELHAM 123::..

Asalnya saya (atau lebih tepat kami) mahu tonton semula filem Transformer. Tapi tak sangka pula panggung masih penuh. Yang tinggal cuma tiket-tiket mendongak ke langit. Tak mahu-lah. Lalu kami ambil keputusan untuk tonton filem The Taking of Pelham 123.



New York City subway dispatcher Walter Garber's ordinary day is thrown into chaos by an audacious crime: the hijacking of a subway train. Ryder, a criminal mastermind, leads a highly-armed gang of four, threatening to execute the train's passengers unless a large ransom is paid within one hour. As the tension mounts beneath his feet, Garber employs his vast knowledge of the subway system in a battle to outwit Ryder and save the hostages. But there's one riddle Garber can't solve: even if the thieves get the money, how can they possibly escape?

Secara ringkasnya, walaupun filem ini menampilkan penjahat dan penyelamat di kalangan warga tua namun ia cukup menarik. Bukan sahaja sarat dengan aksi tetapi turut diselitkan dengan lawak-lawak sinis yang begitu mencuit hati.

Saya suka filem ini. Lebih suka daripada filem Harry Porter. (Oh ada kawan yang menuduh saya tak suka sebab tak baca buku Harry Porter). Bukan itu sebabnya. Kadang-kadang ada filem adaptasi yang menjadi, dan ada pula yang kurang menjadi. Itu saja.

Jika kamu terasa mahu menonton wayang, tetapi tidak tahu filem apa yang mahu ditonton, saya cadangkan filem Pelham 123 ini. Cuma jika mahu bawa anak, sila pilih filem yang lebih sesuai.

Selamat menonton di hujung minggu.

5 comments:

Amyz! said...

wah rajinnya. sampai 2 entri hari ini. hiks. :D

cerita ini belum ditonton lagi. tak bleh nak komen. tapi kalo ada denzel washington, filem tu mesti best. :-)

Nida Shaari said...

AMYZ :
Ha ha ha.. Rajin sangat la..

Entry biasa-biasa je.. Kalo ikut nafsu 10 entry sehari pun boleh..

ezham said...

filem denzel memang jarang mengecewakan.

Nida Shaari said...

EZHAM :
Kannn...

Marliza Radzi said...

saya rasa cerita ini jadi sangat bagus sebab 2 pelakon utamanya sangat hebat!