Monday, February 09, 2009

..::BANG!!! BANG!!! BANG!!!::..



MASKARA 13 memang mantap. Memang meletup. Memang panas.

Kapasiti yang hadir di Planet PENA boleh menandingi pengunjung Planet Hollywood. Orang ramai berasak-asak. Mahu masuk ke dalam dan duduk bersila di barisan hadapan, ruang pun dah tak muat. Terpaksalah sesetengahnya menjadi ahli mesyuarat tingkap.

Oh, MASKARA sungguh bernasib baik kerana tiada yang buat laporan kepada pihak berkuasa. Jika tidak tentu kami semua akan ditangkap kerana menganjurkan perhimpunan. Tanpa permit yang sah. Silap haribulan ada yang bakal didakwa di bawah Akta Hasutan. Walaupun sebenarnya mereka cuma meluahkan apa yang terpendam. Apa yang terbuku di hati. Melalui pemerhatian. Terhadap isu semasa. Dan pergolakan dunia secara umum.

MASKARA 13 menampilkan Ku Chi yang menyanyi sambil bermain gitar. Mengalunkan bait-bait lirik penuh makna. Tersirat dan tersurat. Adam Kasturi seorang tukang sajak kontemporari. Persembahannya menarik. Dan perlu menggunakan lebih banyak otak untuk mentafsir. Mujur juga Adam Kasturi ini comel. Jadi mata terus tertumpu kepada persembahannya. YB Jonos pula berucap dengan penuh sinis. Katanya, dia mahu jadi PM. Bukan Perdana Menteri tetapi Papa Mithali.

Selepas kenyang menjamu selera sekali lagi penonton menerima santapan hebat daripada Fynn Jamal. Penampilan yang cukup berbeza berbanding pertama kali membuat persembahan di MASKARA lewat tahun lalu. Namun Fynn tetap berjaya menyentuh hati dengan luahan tulus yang disampaikan sepenuh jiwa. Saya ada bergambar dengan Fynn. Tapi dalam kamera Cik Puan Daun. Entah bila baru boleh dapat.

Seperti di dalam penulisannya, Pipiyapong tak perlu bersungguh-sungguh. Dia sudah punya aura tersendiri. Walaupun hanya membaca entry Radio Ah Hong. Pipiyapong pasti menerima tepukan gemuruh. Namun, tepukan lebih gemuruh diterima Ana Raffali. Tak perlu masuk program realiti TV. Dia punya pakej. Lengkap. Sudahlah cantik. Pandai menggubah muzik dan menyanyi. Kelebihan juga kerana dia pandai main gitar. Perempuan pun tertarik apatah lagi lelaki. Sayang sekali malam itu Ana Raffali tidak bawa DVDnya. Jika tidak pasti habis terjual. Seperti mereka yang lain, saya juga tidak mahu melepaskan peluang bergambar dengan Ana Raffali.

Selaku orang yang bertanggungjawab terhadap kelancaran majlis, Azzam Supardi berjaya mengawal suasana yang panas. Dia juga menggunakan kuasa veto untuk memanggil Ujang bagi menggantikan Aie yang tidak dapat hadir dek kekangan tugas.

MASKARA 13 sungguh bertuah kerana mendapat tajaan makanan daripada Katering Che Hassan, Restoran Kanchil dan Geng Jurnal yang menempah kuih muih daripada Periuk Tanah.

Untuk laporan bergambar sila ke laman Sol-jah. Jangan rindu-rindu kerana MASKARA akan datang hanya akan diadakan pada bulan Jun.

3 comments:

sinaganaga said...

Jumpa lagi pada bulan JUN. :)

saudagar gaRAM.. said...

lambatnya nak sampai ke JUN..
kenapa tak esok je JUN kan?

Nida Shaari said...

NAGA :
Tapi nak jumpa kau bila-bila pun boleh, kan?

GARAM :
Bulan 4 ada pesta buku.. Jadi jumpa di sana la dulu