Saturday, January 10, 2009

..::SIRI JALAN-JALAN CARI MAKAN::..

Saya selalu dengar kawan-kawan bercerita tentang keenakan ayam penyet - masakan dari Indonesia. Entah betul. Entahkan tidak. Tak pula saya tahu. Selagi belum cuba, saya tidak boleh beri komen.

Kebetulan di rumah Nazmi, Aisyah keluarkan risalah mengenai Restoran Ayam Penyet. Wah! macam menarik. Niat asal mahu ke pasar malam diubah. Makan di restoran nampak lebih menarik. Lepas Maghrib terus kami ke lokasi. Restoran Ayam Penyet ini baru dibuka di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi. Mudah untuk dicari. Ia terletak di lorong yang bertentangan dengan Restoran Anje.

Suasana dalam restoran sangat tenang. Ada 2 bahagian. Ruang berhawa dingin dan ruang terbuka. Namun ruang terbuka ini masih lagi di dalam restoran. Saya rasa restoran ni sesuai untuk dijadikan tempat perjumpaan, lepak-lepak dan sembang-sembang. He he he..

Ok. Ini pula apa yang kami makan. Tentulah ayam penyet. Hidangan sampingan kami pilih tauhu dan tempe. Namun, sambal yang disediakan sangat pedas untuk lidah saya dan Salina.



Untuk menjaga kesihatan, saya pilih jus kiwi. Sangat sedap. Oh, sepatutnya kami pilih juga sup atau bakso. Tapi sebab sudah lapar maka kami terlupa. Dan saya adalah seorang yang boleh makan walaupun nasi tu kering.

Dan. Ini ialah salah seorang pelayan restoran. Saya curi-curi ambil gambarnya. Memang Indonesia tulen. Sungguh bersopan santun. Murah dengan senyuman. Juga ada lesung pipit di kiri dan kanan pipinya. Ha ha ha..



Kata Salina yang pernah ke Indonesia, pelayan restoran di sana memang bersopan santun. Perempuan terutamanya. Memang boleh bikin jatuh cinta. Silap-silap haribulan ke Lambok nanti.

Bagi saya yang pertama kali mencuba ayam penyet, hidangan ini lulus di tekak saya. Tapi bagi yang memang sudah biasa mungkin anda ada restoran pilihan masing-masing. Jadi apa salahnya kita berkongsi.

1 comments:

Salina said...

wewit..adik henseeemmm...wakakak