Tuesday, December 09, 2008

..::RAYA YANG PANAS SAMPAI KE PETANG::..

Alhamdulillah, hari ini cuaca baik. Sangat baik. Bolehlah saya keluar berhari raya.

Ateh datang ajak pergi kenduri doa selamat. Kawannya masuk rumah baru. Di Taman Ilmu sebelah USM Transkrian. Saya tak tahu di mana taman itu. Jadi saya tanya Posmen. Terima kasih Abang Posmen.

Lepas Zohor di masjid saya pergi rumah Pak Lang (adik mak). Sebenarnya Pak Lang baru menginggal dunia pagi Ahad. Kerana saya balik lambat dan singgah di Ipoh pada hari Ahad, jadi saya ambil keputusan untuk ziarah Mak Lang dan keluarga pada hari raya. Kali terakhir saya jumpa Arwah Pak Lang pada Aidilfitri yang lepas. Mak kata, Mak Lang mesti rasa macam apa yang mak rasa dulu. Anak-anak pun sama. Kehilangan orang tersayang, tempat bergantung secara mengejut. Macam arwah ayah juga, cerita Mak Lang, Arwah Pak Lang sempat menjadi saksi pernikahan pada sebelah petang, dan mengimamkan solat Isya' pada malam hari. Semoga Mak Lang tabah dan sepupu-sepupu saya juga begitu.

Balik dari rumah Mak Lang saya singgah sebuah lagi rumah. Ini rumah mertua Arwah bekas boss saya. Sudah lama makcik dan pakcik ni jemput saya datang. Sejak pertama kali jumpa sewaktu majlis Tahlil setahun yang lalu. Cuma, saya saja yang tak berkesempatan. Kebetulan, pakcik ni kawan arwah ayah saya. Juga kenal dengan abang ipar dan kakak saya kerana selalu jumpa di masjid.

Pulang ke kampung kali ini walaupun saya cuma pergi ziarah 2 - 3 buah rumah, tapi saya rasakan ia cukup bermakna.

2 comments:

ayobkelubi said...

babe,selamat hari raya korban....

Anonymous said...

akak..

leh tanya sy gak di mana taman ilmu.. :) sy leh tolong jadi pemandu pelancong sekali, pakej hantar sampai depan rumah..