Saturday, November 29, 2008

Hari ini. Sepatutnya saya perlu bekerja sejak pagi. Tapi, saya ingkar perintah. As I've changed my portfolio. Dari menjadi penyambut tetamu kepada gadis penjaga hadiah.

Berada di rumah - saya ada tanggungjawab yang perlu dibereskan. Kain baju melimpah bakul sejak 2 minggu lepas mesti dicuci. Sementelah cuaca agak baik dengan sinaran matahari yang suam-suam kuku. Dan ketahuilah bahawa saya mencuci secara manual. Jadi saya memang memerlukan cahaya matahari. Juga masa yang secukupnya untuk melakukan semua itu: rendam-cuci-ampai-angkat. Doakan saya cepat insaf dan beli mesin basuh untuk kemudahan diri sendiri.

Sementara itu, saya baring rehat-rehatkan badan layan muzik, baca novel Ten Things I Hate About Me sambil makan cokelat. Sangat tidak elok kerana saya mungkin akan tercekik cokelat yang bulat seperti makjun itu. Tapi saya tidak peduli. Kerana ia menenangkan. Dan buku ini membuatkan saya menangis. Walaupun saya sudah boleh agak dari awal yang John - cybermate itu ialah Timothy - classmate. Oh, saya menangis bila membaca bahagian konflik diri, konflik kekeluargaan, pergaduhan dengan si ayah - bapa tunggal yang perlu membesarkan 3 orang anak remaja dalam lingkungan budaya dan agama yang berbeza: Aussie-Lebanese-Muslim. Juga tentang konflik - 'mahu membuktikan sesuatu' - yang ada dalam diri semua. Buku ini sangat baik walaupun tajuknya agak menyedihkan.

Oh, saya terasa lapar. Kitaran biology yang tidak teratur juga membuatkan nafsu makan saya jadi tidak menentu sehingga saya makan nasi 3 kali sehari. Saya perlu memperbetulkan kembali kitaran tidur-makan-kerja saya secepat mungkin sebelum sesuatu yang buruk berlaku.

1 comments:

rudy bluehikari said...

ya sebelum 3G membelenggu!